Ťok chystá seniorům jízdné zdarma, režijky chce zrušit

Slevy pro seniory.

Slevy pro seniory. Zdroj: ctk

Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice.
Ilustrační foto
Interiér pendolina ČD
senioři, důchodci
Vlak do Moldavy v Krušných horách.
8 Fotogalerie

Na ministerstvu dopravy zraje plán, podle kterého budou mít senioři jezdit vlakem zdarma. Stačilo by jim pořídit si roční „permanentku“ za symbolickou cenu. S nápadem přišel ministr dopravy Dan Ťok. 

„Zvažujeme, že by to mělo podobu celoročních senior pasů, jízdné by pak stát dopravcům kompenzoval,“ řekl E15 Ťok. Roční pasy by mohly stát kolem tisíce korun, což je cena dnešní železničářské režijky. Jízdenka vydaná na seniorský pas by už byla zdarma.

Na ministerstvu si zatím nejsou jistí věkovou hranicí, nejpravděpodobnější je 67 let. Nápad je zatím na samém počátku a je zřejmé, že příslušná novela zákona o drahách neprojde parlamentem před volbami. „Bude to ale nachystané, aby se to mohlo zvednout, projednat a rychle v příštím roce zavést,“ doplnil Ťok.

Plán je přitom součástí velké hry o režijní jízdné na železnici. Se zavedením stoprocentní slevy pro všechny seniory chce Ťok zároveň zrušit režijní jízdenky pro železničáře. Novela drážního zákona by to měla řešit v jednom balíku. Režijky by se přestaly uplatňovat na základě zákona, firmy by si je ale mohly zachovat jako zaměstnanecký benefit. V současné podobě by zůstaly pouze železničářům v penzi, kteří už je mají.

Existence režijek totiž stojí v cestě otevírání trhu na železnici, neboť povinnost vozit jejich majitele zdarma mají pouze České dráhy, což je podle rozhodnutí antimonopolního úřadu znevýhodňuje v tendrech. Dráhy dnes evidují 125 tisíc aktivních režijek, ačkoliv mateřské ČD mají necelých 15 tisíc zaměstnanců. Režijky totiž ze zákona náleží i zaměstnancům dalších firem, především Správě železniční dopravní cesty a také rodinným příslušníkům.

Odbory přitom nad ministerským řešením nejásají, mimo jiné argumentují příkladem Slovenska. Tamní levicová vláda zavedla v roce 2014 jízdné ve vlaku zdarma nejen pro seniory, ale i pro děti, studenty a chudé. „Co je zdarma, toho si lidé neváží, vlaky navíc jezdí přeplněné, částečně slouží jako ubytovny pro bezdomovce,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Odborům také vadí, že stát nemyslí na časovou mezeru mezi odchodem do penze a nárokem na jízdenku zdarma. Podle Pejši by bylo třeba navíc zvýšit kapacitu vlaků, což si vyžádá dodatečné náklady.

Video placeholder
Vlakem z Nové Vsi pod Pleší do pražského Braníka ve sta vteřinách. • lie

Stát zatím uvažuje o tom, že bude dopravcům nulové seniorské jízdné kompenzovat, podobně jako to činí u povinných slev pro děti a studenty. Za ty doplácel loni stát železničním dopravcům přes sto milionů korun, u seniorů zatím první hrubý odhad hovoří o podobné částce, alespoň pokud jde o komerční spoje.

Model kompenzace u dotovaných spojů zatím není jasný. Na Slovensku jezdí vybrané skupiny občanů zdarma právě jen v dotovaných spojích.

Český stát zajišťoval důchodcům slevu na vlak až do roku 2011, tehdy měli penzisté nárok na poloviční jízdné. Stát pak ale kvůli rostoucím nákladům na kompenzace nechal slevy jen dětem, studentům a postiženým.

Zrušenou důchodcovskou slevu nicméně České dráhy nahradily vlastní nabídkou, když za roční stokorunový poplatek mohou jezdit senioři ve vlacích ČD za jízdné snížené o 25 procent.