Ťok podepsal smlouvu na mýto. Kapsch se může realizaci kontraktu bránit

mýtná brána

mýtná brána Zdroj: Profimedia.cz

Ministerstvo dopravy uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování mýtného systému. Antimonopolní úřad dnes zamítl stížnost Kapsche na průběh tendru a ministerstvo se následně vzdalo práva na odvolání. Tím podle rezortu padlo předběžné opatření, které bránilo v podpisu. Kapsch přesto stále má možnost zablokovat realizaci kontraktu, uvedl ÚOHS.

CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll vyhrály tendr s nabídkou desetiletého provozu systému za necelých jedenáct miliard korun. Na rozdíl od Kapsche, který využívá mikrovlnnou technologii, nabízí satelitní systém.

Podpis smlouvy přichází jen několik hodin poté, co ÚOHS zamítl stížnost současného provozovatele, společnosti Kapsch, na podobu výběrového řízení. Jak uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), jeho úřad byl jediným účastníkem řízení u ÚOHS. Když se rezort vzdal práva na podání rozkladu proti rozhodnutí, automaticky tím bylo zrušeno předběžné opatření, kterým antimonopolní úřad zakázal uzavřít smlouvu s vítězem tendru, řekl Ťok novinářům.

„Smlouvu jsme uzavřeli rychle, ale uváženě. Nový provozovatel musí mít dostatek času, současně nezastirám, že postup byl takový, abychom co nejlépe ochránili zájmy státu,“ napsal ministr na Twitteru. „CzechToll a SkyToll ihned zahájí práce na budování satelitního mýtného systému,“ řekl mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

ÚOHS upozorňuje, že Kapsch může i po podpisu smlouvy podniknout právní kroky blokující spolupráci vítězů tendru se státem. „Ministerstvo zvolilo tento postup na základě svého právního názoru na platnost předběžného opatření. K tomu se ÚOHS v dnešním rozhodnutí nevyjadřoval – neříkal, že by předběžné opatření nemělo platit. Proti podpisu smlouvy může Kapsch podat návrh na zákaz plnění,“ řekl deníku E15 mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

Úřad ve své rozhodnutí konstatoval, že v postupu ministerstva neshledal žádné porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. „V návrhu (Kapsche na zrušení tendru) nebyla tvrzena újma, kterou měl zadavatel svým jednáním navrhovateli způsobit,“ odůvodnil rozhodnutí Švanda.

Kapsch, který provozoval mýtný systém od roku 2007, zvažuje proti podepsání smlouvy právní kroky. „Jsme šokováni, že aniž se objevily nové skutečnosti, správní orgán otočil své stanovisko o 180 stupňů. Zjevně zafungoval nemístný a neskrývaný politický tlak vyvíjený na nezávislou dohledovou instituci,“ uvedl David Šimoník, mediální zástupce Kapsch.

„Předpokládali jsme stejně jako ÚOHS, že předběžné opatření (znemožňující podpis smlouvy, pozn. red.) zůstává v platnosti do doby, než se úřad vypořádá s naším případným rozkladem. Ze strany ministerstva dopravy je ale zřejmě možné cokoliv,“ doplnil Šimoník.

Stát na mýtném od roku 2007 vybral 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun, což je meziročně o 4,85 procenta víc. Zajištění provozu systému po roce 2019, kdy skončí stávající smlouva státu s Kapschem, by bylo v případě zablokování tendru ohroženo.