Ťok se zákonem o urychlení staveb narazil i u kolegů | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Ťok se zákonem o urychlení staveb narazil i u kolegů

Nguyen Thuong Ly

Pokud se občan bude chtít odvolat proti výstavbě infrastrukturní stavby, měl by složit desetitisícovou kauci. Prosazuje to ministerstvo dopravy v návrhu novely zákona, který by měla brzy projednat vláda. Podle rezortu má opatření zrychlit povolování dopravních, vodních i energetických staveb.

„Touto úpravou zamezíme zneužívání tohoto institutu, které v některých případech vede k nesmyslnému oddalování zahájení staveb i o více než rok,“ řekl již dříve ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Návrh je prý neústavní

Podle některých ministrů ale omezuje kauce svobodný přístup k soudům. „Návrh zavedení kauce považujeme za zjevně protiústavní, v rozporu s Listinou základních práv a svobod. Návrh zakládá nerovnost postavení účastníků řízení,“ uvedlo ve svých připomínkách ministerstvo pro místní rozvoj, které vede Klára Dostálová (ANO).

„Řešení je na hranici ústavnosti. Sotva lze každé odvolání označit za obstrukční jednání,“ souhlasí ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD).

Ťok: Praha by si měla městský okruh zaplatit sama. Peníze na to má

Se zavedením kauce nesouhlasí ani rezorty ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD), ministra spravedlnosti Jana Kněžínka (ANO) nebo ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO). Protestují také ekologické organizace.

„K omezení přístupu k soudu nedochází,“ tvrdí ministerstvo dopravy s tím, že kauce může být odpuštěna, pokud odvolatel prokáže svou chudobu.

Kauce budou nižší

Kauci nicméně po připomínkách ostatních rezortů snížilo z 25 tisíc na deset tisíc. Kauci za každé závazné stanovisko, které odvolatel napadá, pak snížilo z deseti tisíc na pět tisíc. V případě úspěchu se odvolateli peníze vrátí, v opačném případě propadnou státu.

Návrh novely dále snižuje množství závazných stanovisek, rozhodnutí, povolení a souhlasů, které jsou potřebné pro uskutečnění stavby. Pracuje také s fikcí souhlasu, s jehož zavedením počítá nový stavební zákon.

Metro D se Praze prodraží téměř o polovinu

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!