Ťokův nápad na půjčovnu vlaků je ekonomický nesmysl, zní z ČSSD

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: publicdomainpictures.net

Záměr ministerstva dopravy, které chce vložit 20 miliard korun do projektu tzv. státní půjčovny vlaků, pokládá ČSSD za ekonomicky nesmyslný. Ve svých důsledcích by totiž mohl ohrozit čerpání peněz z programu EU, z něhož se má financovat nákup nových regionálních vlaků, řekl dopravní expert ČSSD Jan Birke.

Návrh ministerstva dopravy počítá s tím, že dopravci vzešlí z výběrových řízení na provoz rychlíkových tratí by museli provozovat vlaky, které by centrálně nakoupilo za použití evropských dotací ministerstvo dopravy.

Kromě nákupu vlaků do vlastnictví státu se v minulosti mluvilo rovněž o tom, že by si vlaky mohly kupovat kraje, které objednávají dopravu na krajských spojích. Z evropských dotací je na nákup vozidel možné čerpat 85 procent nákupní ceny, zbylých 15 procent musí doplatit kupující.

Ministerstvo dopravy vedené ministrem Danem Ťokem (za ANO) ale již dříve podobné výtky na adresu projektu odmítlo. Vnímá je jako součást kampaně před blížícími se krajskými volbami. „Projekt státní půjčovny vlaků nemá vůbec žádný vliv na čerpání peněz na vozový park v regionální dopravě a je naprosto účelové ho spojovat s jednáním o prostředcích pro kraje,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Sociální demokraté přesto budou žádat vysvětlení záměru na mimořádném jednání sněmovního podvýboru pro dopravu. „Bude nás zajímat stav přípravy, harmonogram dalšího postupu a ekonomická rozvaha tohoto projektu. A samozřejmě také příslušné legislativní podklady, na jejichž základě resort dopravy záměr státní půjčovny vlaků zpracovává,“ uvedl Birke. Podvýbor by se měl podle něj sejít příští týden.

Poslanci ČSSD podle Birkeho sdílejí vážné výhrady, které vůči projektu mají Asociace krajů ČR a železniční odbory. Projekt je mimo jiné špatně načasovaný a ve světle nedotaženého tendru na dálniční mýto není jisté, že se jej podaří realizovat, dodal.

Ministr dopravy Ťok (za ANO) jedná podle ČSSD v rozporu s vládním usnesením, podle něhož má jeho úřad vypsat standardní dotační výzvy na podporu modernizace vozového parku na železnici. Úředníci ministerstva podle Birkeho o záměru jednají bez vládního mandátu s úředníky Evropské komise. „Jejich nezávazné stanovisko pak vydávají za stanovisko Evropské komise a požadují, aby na jeho základě kraje upravily své projektové záměry v železniční dopravě,“ dodal Birke.

Ministerstvo dopravy podle mluvčího Neřolda projekt státní půjčovny vlaků zvažuje pro vlastní potřebu a krajům pouze nabídlo, aby se do něj zapojily. „Podmínky operačního programu ani ministerstvo ale nenutí kraje jít tímto směrem, možné samozřejmě je, aby si vlaky pořizovaly samy. Stačí, když splní podmínky EK,“ dodal Neřold.