Vlaky nikde. Opuštené koleje připravily Správu železnic o desítky milionů měsíčně

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomeš Michael / E15

Jiří Svoboda, SŽ
Ilustrační foto
Nádraží Praha-Vršovice
Nádraží Praha-Vršovice
Ilustrační foto
6
Fotogalerie

Pandemie koronaviru způsobila v uplynulých měsísích mimo jiné rapidní pokles železniční dopravy v Česku. Kvůli strmému úbytku vlaků na tuzemských kolejí tak Správa železnic vybrala od dopravců výrazně menší obnos na poplatcích za použití dopravní cesty.

V březnu SŽ vybrala na poplatcích za vlaky v osobní dopravě přes 154 milionů korun a v dubnu necelých 113 milionů, meziročně o 23 a 80 milionů méně. Výrazné zlepšení situace SŽ nepředpokládá ani v květnu, kdy mají příjmy z poplatků meziročně klesnout dle odhadu o šedesát milionů.

„U osobní dopravy je vliv COVID-19 hlavním důvodem snížení výběru za použití dráhy jízdou vlaku,“ konstatuje mluvčí SŽ Marek Illiaš. „Od začátku pandemie SŽ zaznamenala propad z důvodu odřeknutí kapacity osobních vlaků. Propad se týkal i celkového objemu nákladní dopravy, ten už jsme ale zaznamenali v lednu, tedy ještě před pandemií,“ dodává Illiaš.

Výše poplatků se různí a závisí například na váze vlaku a typu dopravy. Například za jednosměrnou jízdu vlaku o váze dvou set tun v osobní dopravě z pražského hlavního nádraží na hlavní nádraží v Brně dopravce zaplatí asi pět tisíc korun.

Provoz osobních vlaků během pandemie výrazně omezili největší dopravci, tedy České dráhy, Regiojet nebo i Leo Express. Provoz meziročně klesl na nižší desítky až jednotky procent.

„V první vlně vládních bezpečnostních opatření proti šíření nákazy přestalo devadesát procent cestujících jezdit. Byly i dny, typicky víkendy, kdy jsme se pohybovali na jednotkách procent loňského počtu pasažérů v této době,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro deník E15 šéf drah Václav Nebeský.

Cestujících prý jezdilo tak málo, že si je vlakový personál drah zvládal bez potíží počítat. Obsazenost vlaků aktuálně postupně narůstá, je ale možné, že na rekordní čisla z let minulých se budou dopravci vracet ještě dlouho.

Vedle Správy železnic se s výpadkem příjmů v důsledku pandemie potýkají i další podniky v oblasti dopravy, z nichž tečou peníze státu. Například dlouhodobě výdělečný státní podnik Řízení letového provozu letos očekává ztrátu přes jednu miliardu korun. Na vykrytí tohoto propadů příjmů získá od státu dotaci.

Pokles autobusové a kamionové dopravy zase způsobil nižší výběr státu na mýtných poplatcích za duben. Stát vybral meziročně o téměř pětinu méně: 746 milionů.