Vstup RegioJetu na trasu Praha-Brno zkomplikuje cestování na Moravě

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží Zdroj: Michael Tomeš/E15

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
10
Fotogalerie

Vstup soukromého dopravce RegioJet na železniční trasu Praha - Brno v hodinovém intervalu od 10. prosince zkomplikuje cestování lidem, kteří denně dojíždějí do práce osobními vlaky na tratích mezi Brnem a Břeclaví, Brnem a Letovicemi a Brnem a Tišnovem. U některých vlaků se totiž prodlouží jízdní doba a u některých zanikne přestupní vazba mezi vlaky v Brně-Židenicích ve směrech Letovice a Blansko. Vyplývá to z aktuálního návrhu jízdního řádu pro příští rok.

"O vlivu komerční dálkové dopravy na dopravu regionální jsme několikrát jednali se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), protože první návrhy jízdního řádu vypadaly skutečně dramaticky," řekl krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD). Většinu přestupních vazeb v Židenicích se podařilo zachovat za cenu zpomalení některých vlaků. "Klíčové bude, zda se podaří dodržovat nový jízdní řád, který je tak nahuštěný, že se každé zpoždění přenese do celého systému," uvedl Hanák.

"Nové spoje RegioJet do Brna určitě nezpůsobí žádná dramatická zpoždění regionálních vlaků," sdělil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj s tím, že jízdní řád bere ohled na potřeby cestujících v regionálních i v dálkových spojích. Poukázal na to, že dálkové spoje jsou pro Brno důležité a denně je využívají tisíce lidí.

O jejich potřebnosti podle něj svědčí masivní nárůst počtu cestujících, která na trase Praha - Brno a zpět zažívá železnice po příchodu RegioJetu na tuto trasu. "Podobně to platí o vlakových spojích do Vídně a Bratislavy. Nabídka kvalitního mezinárodního spojení je pro rozvoj a ekonomickou pozici Brna také klíčová," dodal.

Dosud existovaly přestupní vazby v Židenicích v celou hodinu. "V jízdním řádu pro příští rok se však vyskytuje několik případů, v nichž ani tyto přípoje nebudou. Některé osobní vlaky směr Adamov budou totiž na trase nově předjíždět vlaky soukromého dopravce. Osobní vlak musí v takovém případě odjet z Brna dříve, tím pádem dojde k rozvázání přípoje od Tišnova, neboť tyto vlaky mají zase své vazby fixující jejich časovou polohu. Zhoršení podmínek pro regionální dopravu je tedy důsledkem neregulovaného nárůstu dálkové dopravy," sdělila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Podle mluvčí SŽDC Kateřina Šubové o problematice hovořili zástupci kraje, správce infrastruktury i společnosti Kordis JMK, která je koordinátorem krajské dopravy, v srpnu. "Výsledek je určitým kompromisem mezi možnostmi infrastruktury, technickými parametry vozidel a zájmy kraje a společnosti Kordis," uvedla Šubová.

Vedle přestupu v celou hodinu se sjíždějí vlaky ze dvou směrů v Židenicích i v půlených intervalech, tyto přestupy však nejsou garantované ani v současnosti a v jízdních řádech je poznámka, že vlak nečeká na žádné přípoje.

Jižní Morava tak od prosince zažije situaci, se kterou se potýkají osobní vlaky na trati mezi Ostravou, Přerovem a Olomoucí. Po nástupu komerční dálkové dopravy se totiž významně prodloužily jízdní doby a horší je i jejich pravidelnost. V Česku navíc platí, že přednost mají dálkové vlaky před osobními, tudíž každé zpoždění dálkových vlaků se posléze negativně přenáší do příměstské dopravy.

V Brně může být problémem i kapacitně přetížené nádraží. Již dříve SŽDC uváděla, že další vlaky se na něj ve špičce nevejdou, přičemž RegioJet bude jezdit mezi Prahou, Brnem a Břeclaví v podstatě každou hodinu v každém směru, denně vypraví devět párů spojů. Po hodině jezdí nyní i České dráhy.