Výrobce brzdových systémů DAKO-CZ spouští v Lounech výrobu vagonů

DAKO-CZ (ilustrační foto)

DAKO-CZ (ilustrační foto) Zdroj: DAKO-CZ

DAKO-CZ (ilustrační foto)
DAKO-CZ (ilustrační foto)
DAKO-CZ (ilustrační foto)
DAKO-CZ (ilustrační foto)
5
Fotogalerie

Výrobce brzdových systémů pro kolejová vozidla DAKO-CZ zahajuje výrobu v lounském areálu vagonky zkrachovalé společnosti Heavy Machinery Services (HMS). Do konce roku jich plánuje vyrobit 100. Do konce roku chce také firma získat 100 zaměstnanců do výroby. Informovala o tom ve čtvrtek Aneta Havlová za DAKO-CZ.

Výrobní areál si firma pronajala od insolvenční správkyně. Výroba v podniku stála od začátku července. "Areál je již uklizený a z velké části i vyklizený. Materiál a výrobky společnosti Legios Loco, která měla areál pronajatý před naším příchodem, byly uskladněny do jedné haly," uvedl Vojtěch Vágner, ředitel odštěpného závodu DAKO-CZ v Lounech.

V areálu zkrachovalé HMS donedávna vyráběla a opravovala vagony právě Legios Loco. V červenci na sebe podala insolvenční návrh. Zdůvodnila jej tím, že insolvenční správkyně HMS Petra Hýsková paralyzovala činnost Legiosu v areálu, odkud firmu a její zaměstnance vykázala a pronajala prostor DAKO-CZ.

"Považujeme za skandální, že společnost Legios Loco a. s., které byl ze dne na den insolvenční správkyní zajištěn majetek, neměla do této doby možnost dostat se do areálu. Na místě jsou její zásoby, rozpracovaná výroba a zboží za stovky milionů korun," sdělila ve čtvrtek mediální konzultantka Legios Loco Radka Háčková.

Dodala, že zástupci společnosti podali žaloby a trvají na tom, že jde o krádež za bílého dne. " Považujeme za neslučitelné s právním státem, aby docházelo k takovým excesům, jako je násilné a dlouho plánované převzetí firmy organizovanou skupinou v rámci nekalého konkurenčního boje," uvedla Háčková.

Nyní v areálu působí DAKO-CZ. Dělníci během srpna dokončili opravy téměř 40 vagónů, které firma předala zákazníkům. Na opravách nyní pracuje téměř 70 lidí. Poptávka po opravách, revizích a modernizacích vagónů je podle firmy vysoká.

"Začátkem září jsme zahájili výrobu podvozků a nyní startujeme výrobu kontejnerových vozů. Do konce roku máme plán mít vyrobeno a rozpracováno více než 100 vozů, a to pro zákazníky z Německa, Francie, Itálie a Švýcarska," uvedl Vágner.

DAKO-CZ platí insolveční správkyni měsíčně sjednanou částku za nájem, dále náklady na ostrahu objektu. Zaměstnanci ve výrobě mají smlouvy uzavřené s insolvenční správkyní HMS, přímo pro DAKO-CZ pracuje jen několik lidí. "Aktuálně máme přes 400 kmenových zaměstnanců a 50 agenturních. Poptávky jak u oprav vagonů, tak v novovýrobě mnohonásobně převyšují naše schopnosti vyrobit tolik vozů, takže o práci pro lidi strach nemáme," uvedl Vágner.

DAKO-CZ je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla, zhruba 70 procent produkce vyváží. Většinovým vlastníkem je společnost CZECHOSLOVAK GROUP.

Výrobce vagonů Heavy Machinery Services je v úpadku od února 2014, věřitelům dluží přes 3,3 miliardy korun. Krajský soud v Českých Budějovicích, který insolvenci řeší, na konci června znovu zamítl návrh na reorganizaci společnosti a poslal ji do konkurzu.