Vyšetřování v Indonésii skončilo. Pád Boeingu 737 MAX zavinily chyby v konstrukci, údržbě i výcviku

Vyšetřovatelé pádu Beoingu 737 MAX Lion Air identifikují trosky stroje

Vyšetřovatelé pádu Beoingu 737 MAX Lion Air identifikují trosky stroje Zdroj: ČTK

Vyšetřovatelé pádu Beoingu 737 MAX Lion Air identifikují trosky stroje
Příbuzní obětí katastrofy Boeingu 737 MAX společnosti Lion Air identifikují nalezený majetek svých blízkých
Boeing 737 MAX Lion Air
Trosky zříceného letounu Lion Air
Trosky zříceného letounu Lion Air
14
Fotogalerie

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské letecké společnosti Lion Air, který se loni v říjnu se 189 lidmi na palubě zřítil do Jávského moře, způsobily chyby v designu letadla, špatný výcvik pilotů a problémy s údržbou stroje. Uvedli to indonéští vyšetřovatelé ve své závěrečné zprávě.

Letadlo, které odstartovalo 29. října z indonéské metropole Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra, havarovalo krátce po startu. O pět měsíců později se zřítil další Boeing 737 MAX, který patřil společnosti Ethiopian Airlines. Na palubě letu, jenž startoval z etiopské metropole Addis Abeby, bylo 157 lidí a ani z nich nikdo nehodu nepřežil.

V reakci na neštěstí v Etiopii byla v březnu všechna letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, odstavena po celém světě z provozu.

Indonéský národní výbor pro bezpečnost dopravy dnes ve své závěrečné zprávě uvedl, že letoun společnosti Lion Air mířící z Jakarty na Sumatru spadl proto, že piloti nebyli informováni o softwarovém problému stabilizačního systému MCAS v letounech MAX a nevěděli, jak na ně mají rychle reagovat. Kvůli vadnému senzoru automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.

Vyšetřování odhalilo i sérii dalších pochybení. „Podle toho, co víme, přispělo k nehodě devět různých věcí. Kdyby jedna z nich nenastala, možná by k nehodě nedošlo,“ uvedl vyšetřovatel Nurcahyo Utomo.

Podle vyšetřovací zprávy nese zčásti na nehodě vinu i druhý pilot, který krátce před pádem stroje nedokázal v letové příručce najít, jak udržet nad letadlem kontrolu, či provést kroky, které si měl již dříve zapamatovat. Podle zprávy druhý pilot vykazoval špatné výsledky i při výcviku. Problémy byly shledány rovněž v komunikaci mezi prvním a druhým pilotem.

Technici společnosti Lion Air se ve zprávě dočkali kritiky, že vadný stabilizační systém podle všeho při instalaci netestovali. Firma Lion Air navíc měla zakázat další lety Boeingu 737 MAX poté, co se tento stroj potýkal s problémy při předchozích čtyřech příležitostech, včetně cesty z ostrova Bali do Jakarty den před osudným letem.

Firma Boeing dnes uvedla, že v reakci na doporučení indonéských vyšetřovatelů přijme odpovídající kroky.