Za roušky, respirátory či dezinfekce utratí dopravci stamiliony | E15.cz

Za roušky, respirátory či dezinfekce utratí dopravci stamiliony. A to čelí propadu tržeb

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Zvýšené nároky na hygienu v autobusech, vlacích, tramvajích či v metru letos odsávají nemalé prostředky z rozpočtů veřejných i soukromých dopravních společností. Souhrnné náklady na pořizování dezinfekcí, rukavic, roušek, respirátorů, ochranných obleků či štítů se pohybují v řádu nižších stovek milionů korun. Provozní náklady navíc rostou v době, kdy dopravci počítají výpadky příjmů z jízdného v řádu desítek procent.

Například pražský dopravní podnik očekává, že za celý rok ho nákup hygienických prostředků nad rámec běžné útraty vyjde na 85 milionů. Pro srovnání: brněnský dopravní podnik během jarní vlny utratil za ochranné prostředky a dezinfekci zhruba tři miliony korun. Vysvětluje to i tím, že po předchozích zkušenostech méně testuje nové technologie, například nanotechnologie.

Jen dezinfekce nakoupil DPP desítky tisíc litrů. Cestující ji využívají podle toho, v jak vážné epidemiologické situaci se Česko oficiálně nachází. „Mezi jarní a podzimní vlnou pandemie odběr dezinfekce instalované v pražském metru klesl více než o polovinu,“ uvádí mluvčí podniku Markéta Řehková. Největší městská firma v Česku by chtěla mimořádné výdaje za ochranné prostředky snižovat, ale o tom rozhodne vývoj nákazy.

Podnik letos očekává pokles tržeb až o 1,4 miliardy korun, v době nejpřísnějších opatření přicházel až o osmdesát procent cestujících. Z rozpočtu Prahy přitom letos dostal 14,6 miliardy korun.

Dopravci také rozšiřují způsoby čištění vozidel. České dráhy, které vyčíslují nadbytečné náklady na ochranné prostředky v řádu desítek milionů, například volí takzvané nanonástřiky.

„Na severu Moravy byl ve vybraných vlacích aplikován speciální nanonástřik, který chrání interiér před šířením virů a bakterií dokonce na několik let,“ tvrdí mluvčí drah Gabriela Novotná. Dopravce nyní instaluje dávkovače dezinfekcí do dalších stovek vozů. Příjmy z jízdného přitom letos klesnou o více než tři miliardy korun.

Soukromé dopravce RegioJet a Leo Express vyšly nákupy ochranných prostředků na jednotky milionů. Zatímco první jmenovaná firma počítá se stejnými nebo vyššími náklady v příštím roce, druhá chce výdaje o řád snížit.

„Pro všechny cestující máme zdarma roušky, pro seniory nad 65 let respirátory FFP2,“ ubezpečuje mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Dopravce poskytl darem roušky nemocnicím Na Bulovce a v Uherském Hradišti. Roušky mají k dispozici i cestující s RegioJetem.

Soukromý autobusový a vlakový dopravce Arriva letos nakoupil na 28 tisíc litrů dezinfekce, čímž se částečně předzásobil i pro příští rok. Celkem ho ochranné prostředky vyšly na třicet milionů korun. „Kromě ozonerů jsme na hubení virů zakoupili také UV lampy a do autobusů, u kterých je to možné, postupně montujeme homologované zasklení kabiny řidiče,“ přibližuje mluvčí společnosti Jan Holub.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah