Za roušky, respirátory či dezinfekce utratí dopravci stamiliony. A to čelí propadu tržeb

Pražský dopravní podnik letos zaplatí za hygienická opatření 85 milionů nad rámec standardních výdajů.

Pražský dopravní podnik letos zaplatí za hygienická opatření 85 milionů nad rámec standardních výdajů. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Pražský dopravní podnik letos zaplatí za hygienická opatření 85 milionů nad rámec standardních výdajů.
České dráhy zkoušejí ve vlacích na severní Moravě nanonástřiky proti šíření virů a bakterií.
RegioJet za hygienické prostředky ve vlacích i autobusech platí miliony.
Dopravce RegioJet za hygienické prostředky ve vlacích i autobusech platí miliony.
Leo Express daroval roušky nemocnicím Na Bulovce a v Uherském Hradišti.
6 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Zvýšené nároky na hygienu v autobusech, vlacích, tramvajích či v metru letos odsávají nemalé prostředky z rozpočtů veřejných i soukromých dopravních společností. Souhrnné náklady na pořizování dezinfekcí, rukavic, roušek, respirátorů, ochranných obleků či štítů se pohybují v řádu nižších stovek milionů korun. Provozní náklady navíc rostou v době, kdy dopravci počítají výpadky příjmů z jízdného v řádu desítek procent.

Například pražský dopravní podnik očekává, že za celý rok ho nákup hygienických prostředků nad rámec běžné útraty vyjde na 85 milionů. Pro srovnání: brněnský dopravní podnik během jarní vlny utratil za ochranné prostředky a dezinfekci zhruba tři miliony korun. Vysvětluje to i tím, že po předchozích zkušenostech méně testuje nové technologie, například nanotechnologie.

Jen dezinfekce nakoupil DPP desítky tisíc litrů. Cestující ji využívají podle toho, v jak vážné epidemiologické situaci se Česko oficiálně nachází. „Mezi jarní a podzimní vlnou pandemie odběr dezinfekce instalované v pražském metru klesl více než o polovinu,“ uvádí mluvčí podniku Markéta Řehková. Největší městská firma v Česku by chtěla mimořádné výdaje za ochranné prostředky snižovat, ale o tom rozhodne vývoj nákazy.

Podnik letos očekává pokles tržeb až o 1,4 miliardy korun, v době nejpřísnějších opatření přicházel až o osmdesát procent cestujících. Z rozpočtu Prahy přitom letos dostal 14,6 miliardy korun.

Dopravci také rozšiřují způsoby čištění vozidel. České dráhy, které vyčíslují nadbytečné náklady na ochranné prostředky v řádu desítek milionů, například volí takzvané nanonástřiky.

„Na severu Moravy byl ve vybraných vlacích aplikován speciální nanonástřik, který chrání interiér před šířením virů a bakterií dokonce na několik let,“ tvrdí mluvčí drah Gabriela Novotná. Dopravce nyní instaluje dávkovače dezinfekcí do dalších stovek vozů. Příjmy z jízdného přitom letos klesnou o více než tři miliardy korun.

Soukromé dopravce RegioJet a Leo Express vyšly nákupy ochranných prostředků na jednotky milionů. Zatímco první jmenovaná firma počítá se stejnými nebo vyššími náklady v příštím roce, druhá chce výdaje o řád snížit.

„Pro všechny cestující máme zdarma roušky, pro seniory nad 65 let respirátory FFP2,“ ubezpečuje mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Dopravce poskytl darem roušky nemocnicím Na Bulovce a v Uherském Hradišti. Roušky mají k dispozici i cestující s RegioJetem.

Soukromý autobusový a vlakový dopravce Arriva letos nakoupil na 28 tisíc litrů dezinfekce, čímž se částečně předzásobil i pro příští rok. Celkem ho ochranné prostředky vyšly na třicet milionů korun. „Kromě ozonerů jsme na hubení virů zakoupili také UV lampy a do autobusů, u kterých je to možné, postupně montujeme homologované zasklení kabiny řidiče,“ přibližuje mluvčí společnosti Jan Holub.