Ze stroje na peníze drahou koulí u nohy. Pandemie sužuje byznys soukromých letů českých dopravců | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Ze stroje na peníze drahou koulí u nohy. Pandemie sužuje byznys soukromých letů českých dopravců

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Zavření hranic v mnoha nejen evropských státech zasáhlo také tuzemské soukromé letecké dopravce. Ohrožena je životaschopnost řady z nich, byť tryskáče stále létají. 

Letadla malých dopravců s obvyklou kapacitou do deseti pasažérů zatím dopravují Čechy, kteří si zaplatí řádově statisíce korun, ze zahraničí domů nebo cizince pryč z Česka.

„Před uzavřením hranic jsme měli i sedm letů denně, nyní v průměru dva. Pokles trhu je markantní,“ říká majitel dopravce Aeropartner s flotilou jedenácti letadel Richard Santus. „Zájem je přitom ohromný. Lidé nám volají, že někde uvízli a chtějí domů. Omezení, která to znemožňují, ale rychle přibývá,“ uvedl.

Zcela uzavřená jsou až na výjimky například egyptská letiště, problematická je také Saúdská Arábie a oblast jihovýchodní Asie. Návraty Čechů z Evropy se ale daří bez potíží.

Regionální letiště volají mayday hlasitěji než obvykle

„Spousta malých i velkých aerolinek zkrachuje. Nebude-li se dlouho létat, dopady budou zásadní. Jde nám o přežití, létáme tak za ceny blížící se provozním nákladům,“ dodává Santus. „Podaří-li se vypravit alespoň deset letů týdně, je pravděpodobné, že přežijeme i dlouhé období, byť nebude generován zisk,“ doplňuje.

Firma šetří a funguje v rámci krizového řízení. Stále však vozí například léky, respirátory, roušky nebo dárcovské orgány i transplantační týmy.

Potíže potvrzují i další dopravci. Jeden z největších soukromých dopravců létajících z Prahy Time Air nyní přepravuje domů hlavně Čechy ze zahraničí. „K tomu nejsou žádná povolení nad rámec těch standardních zapotřebí, stejně jako u dopravy cizinců z Česka do jejich zemí,“ uvádí ředitel společnosti Martin Pražský.

Cestovky začínají nekompromisně šetřit. Snižují mzdy, neutrácejí za reklamu a zvažují propouštění

„Znám spoustu firem z oboru, které před sebou už nyní tlačí faktury, mají potíže s cash flow, a kterým zastavení letů může způsobit velké problémy,“ říká majitel Alpha Aviation Martin Babic. „Roční náklady na uzemněný průměrný tryskáč se při započtení údržby, pojistky a dalších poplatků pohybují kolem 1,8 milionu korun,“ dodává.

Poptávka po soukromých letech roste v Česku dlouhodobě. Jen v Praze se jejich počet za pět let zvýšil téměř o desetinu na téměř třináct tisíc v roce 2018, uvedlo dříve Letiště Praha. Dalších více než pět tisíc letů ročně odbaví letiště v Brně-Tuřanech. Letos se však vlivem mimořádné situace očekává dramatický propad provozu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!