Zklamání majitelů tesly na Jižáku. Záchranou budou firmy, které zavedou dobíjení jako benefit

Zdroj: grafika e15

Dobíjecí stanice skupiny ČEZ.
Dobíjecí stanice společnosti E.ON
Dobíjecí stanice E.ON na Rozvadově
Rychlodobíjecí stanice PRE pro elektroauta v Prostějově
Jen velmi omezené možnosti budování vlastního individuálního domácího dobíjení elektromobilů mají a budou mít obyvatelé sídlišť či center měst. Řešení jsou technicky v mnohých případech buď neproveditelná, nebo velmi nákladná. Tito lidé jsou tak odkázáni jen na veřejné stanice, kde zaplatí zpravidla mnohem více a nemají jistotu, že bude zařízení dostupné či funkční. Významnější role se tak začínají chápat firmy, které nabízí zaměstnancům dobíjení v práci či financování dobíjení u nich doma jako „benefit“. Poměr nabíjení doma či v práci vůči tomu na veřejných stanicích se má dle energetických společností do budoucna ustálit asi na 80 ku 20.
6
Fotogalerie

Významnější role v problematice dobíjení elektromobilů se začínají chápat firmy, které nabízejí zaměstnancům nový benefit ve formě dobíjení auta v práci nebo tím, že jim zaplatí náklady na dobití auta doma. Pro obyvatele sídlišť nebo center velkých měst to může být v řadě případů jedno z mála řešení pro provoz elektromobilu. Budování vlastního individuálního domácího dobíjení má řadu omezení a v některých případech vyjde draho.

Komerční banka provozuje flotilu více než 130 elektromobilů Škoda Enyaq. Ve spolupráci se společností ChargeUp staví 170 stanic, které mohou zaměstnanci případně využívat i pro dobíjení svých soukromých elektromobilů. Jde o jeden z trendů nástupu elektromobility, která proniká i do firemních benefitů pro zaměstnance.

Zaměstnanci banky si mohou enyaqy půjčovat přes rezervační systém, který mimo jiné přiděluje vozy v návaznosti na stav nabití baterie či délku plánované jízdy.

„Některé firmy navíc začínají uvažovat o zpřístupnění své privátní dobíjecí infrastruktury pro veřejnost v méně vytížených časech,“ uvádí mluvčí ČEZ Martin Schreier s tím, že tato řešení pomáhají rozkládat poptávku v čase a stabilizují soustavu. Výsledkem může být nižší cena za službu. Je-li to možné, firmy financují i pořízení a instalaci samotné dobíjecí stanice u zaměstnance doma. ČEZ nabízí zaměstnancům svých klientů jednotné vyúčtování, ve kterém shrne účty za dobíjení doma i ve veřejné síti.

Kdo si v práci dobíjí baterky

Čím dál častější spolupráce s podniky, které navíc v Česku mezi kupci elektromobilů drtivě převažují, potvrzuje i E.ON

„Zaměstnavatelé dopředu instruují zaměstnance a podle jejich možností dobíjet doma například i přidělují služební elektromobily. Velmi důležitou roli ale také hraje dobíjení v zaměstnání, kde je cena za kilowatthodinu zpravidla nejvýhodnější,“ říká Kott z E.ON.

Šéfové firem vyšli při svých úvahách o nových benefitech i z toho, že obyvatelé sídlišť a center měst mají a budou mít jen velmi omezené možnosti budování vlastního domácího dobíjení elektromobilů. A to samo o sobě ukazuje na další problém: Řešení jsou technicky v mnohých případech buď neproveditelná, nebo velmi nákladná. Tito uživatelé elektroaut jsou tak odkázáni na veřejné stanice, kde zaplatí zpravidla mnohem více a nemají jistotu, že bude zařízení dostupné či funkční.

Poměr nabíjení doma či v práci vůči tomu na veřejných stanicích se má dle energetických společností ustálit asi na 80 ku 20.

Zklamání majitele tesly na Jižáku

Zájemci o domácí stanice na sídlištích či v centrech měst jsou často nemile překvapeni. „Stává se, že klient zavrhne svůj původní úmysl pořídit si domácí dobíjení. Důvodem může být finanční náročnost. Nejsou ojedinělé případy, kdy cena kabeláže přesáhne cenu samotného dobíjecího zařízení,“ uvádí vedoucího oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie Jakub Kott.

Cena stanice, kterou bude využívat jen jedno vozidlo, se podle Kotta pohybuje mezi dvaceti a čtyřiceti tisíci korun. Například ale Pražská energetika uvádí, že nejběžnější domácí instalace vyjde na částku kolem sta tisíc. Zatímco instalace stanice v domácím prostředí zabere týdny, ve veřejném prostoru i několik let.

Poptávají-li dobíječky sdružení vlastníků jednotek ze sídlišť, musejí mít vlastní parkovací stání. „Nejčastějším důvodem, proč nelze dobíjení zřídit, je nesouhlas SVJ s umístěním dobíjecích zařízení,“ říká mluvčí PRE Karel Hanzelka. PRE instaluje v průměru pět domácích dobíjecích stanic týdně, poptávek dostává desítky. „Pouze veřejné dobíjení nabízíme typicky zákazníkům ze sídlišť, kteří nemají možnost vlastního parkovací stání,“ dodává Hanzelka.

Problematická je ale i instalace domácího zařízení ve starších budovách, které nevyhovují požární bezpečnosti. Budovy by vyžadovaly natolik cenově nákladné úpravy, že je potenciální zákazníci neakceptují, uvádí PRE. Často se jedná o domy v centru Prahy. Přitom právě větší města čeká první vlna expanze elektromobilů.

Na veřejnosti pomalu, ale jistě

Jedním z řešení pro sídliště může být zbudování veřejné sítě pomalejších dobíjecích stanic. Svými vlastnostmi by se podobaly dobíjecím wallboxům z firemních nebo hotelových garáží. „Mělo by jít o koncepční řešení, které umožní postupné pokrytí rostoucího počtu vozidel, jež bude potřeba dobíjet,“ dodává Schreier z ČEZ.

Nutný tak bude aktivní přístup municipalit, které budou v příštích letech řešit strategii elektomobility na dlouhé roky dopředu. V některých případech mohou představovat řešení specificky vymezená parkoviště pro dobíjení, v jiných zase zbudování sídlištních rychlonabíjecích „hubů“, které nabídnou rychlost za vyšší cenu. Dobíjecí kapacity vznikají v omezeném množství také v některých obchodních centrech či parkovacích domech, významnou překážku ale představuje nedořešená legislativa požární bezpečnosti.

Lidé z oboru zároveň upozorňují, že běžný majitel elektroauta nepotřebuje dobíjet každý den. „Při průměrném nájezdu 1200 kilometrů za měsíc stačí vozidlo s dojezdem tří set kilometrů dobít čtyřikrát do měsíce. Tedy například při rodinném nákupu jednou týdně,“ tvrdí Kott z E.ON.

Energetické společnosti postupně navyšují i počty veřejných dobíjecích stanic. ČEZ jich aktuálně provozuje více než pět set, podobně jako PRE. E.ON jich vybudoval přes 260. Vlastní dobíječky také budují sítě čerpacích stanic a další subjekty.