Západní Balkán či Turecko. Trhy, které mají železničnímu průmyslu nahradit Rusko a Ukrajinu

Ilustrační.

Ilustrační. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Válka na Ukrajině významně zasáhla také železniční průmysl. Podniky hledají alternativní trhy. Že by jedním z nich mohlo být Turecko, ukázal letošní desátý ročník veletrhu železničního průmyslu Eurasia Rail v Istanbulu.

Zastoupení českých firem bylo organizováno v rámci oficiální účasti v gesci ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI). V rámci společné expozice se představilo dvanáct českých společností. Velká část z vystavujících má již v Turecku stopu s předchozími projekty a pevně věří, že naváže na tyto úspěchy.

„Veletrh Eurasia Rail má pro český železniční průmysl zásadní význam. Členové ACRI se letos tohoto veletrhu zúčastnili ve velkém počtu již podesáté. Veletrh jim totiž nabízí skvělou příležitost prezentovat se na tureckém trhu," říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI, a dodává: „Je to unikátní příležitost k rozvinutí obchodních kontaktů, která přináší zásadní obchodní úspěchy, ať jde například o dodávky kolejových vozidel, signalizačních a řídících systémů, dvojkolí nebo o testování tureckých výrobků českými výzkumnými ústavy a laboratořemi."

Zájem o Turecko je evidentní. Firmy se snaží čelit stále přetrvávajícím narušeným odběratelsko-dodavatelským řetězcům a také krizi způsobené válečným konfliktem mezi Ukrajinou a Ruskem. Turecko je prezidentskou republikou, největší ekonomikou Blízkého východu a šestým největším obchodním partnerem EU. Je třeba také vidět problémy, jakým bezesporu je i rekordně rostoucí inflace, která na konci roku 2022 dosáhla téměř 65 procent.

Nehledě na současnou makroekonomickou nestabilitu je Turecko země s velkým potenciálem dalšího růstu. Díky rozvinuté produkční infrastruktuře a levné pracovní síle, existenci celní unie s EU a moderní základní infrastruktuře má Turecko předpoklady být významnou produkční i importní alternativou k asijským zemím.

Turecko disponuje šestou nejdelší sítí vysokorychlostních železnic v Evropě, velice ovšem zaostává v oblasti městské kolejové dopravy. Turecko je země s nejvíce milionovými městy v Evropě (23), což s sebou nese velké problémy s přelidněním a dopravou v městských oblastech. Většina měst do svých strategických plánů zahrnuje výstavbu nových linek metra či tramvají.

Posilující význam česko-tureckého partnerství v oblasti železničního průmyslu se odráží ve zvyšování počtu českých vystavovatelů i velikosti české národní expozice na veletrhu.

Řada z členů ACRI se úspěšně podílí na již probíhající zásadní modernizaci turecké dopravy. Ať už se jedná o dodávky moderních tramvají skupiny Škoda Group pro města Konya a Eskişehir, dodávky elektro-výzbroje pro lokomotivy, signalizační systém istanbulského metra dodaný společností AŽD Praha. Příkladem jsou i dvojkolí společnosti GHH–BONATRANS dodávaná tureckým železnicím a dopravním podnikům nebo dodávky převodovek brněnské VOITH pro tureckou společnost Bozankaya.

„Věříme, že další úspěchy na sebe nenechají dlouho čekat a český železniční průmysl bude dál posilovat svůj exportní potenciál do Turecka i dalších zemí,“ doplňuje na závěr Marie Vopálenská.

Škoda Group láká zákazníky i na novinky na tramvajích, které zvyšují bezpečnost a snižují provozní náklady. Jedná se například o antikolizní systém ACS. To je první krok směrem k autonomní tramvaji a také se jedná o jeden klíčový bezpečnostní prvek, který umožnuje zabránit střetu vozidla s chodci, protože řidič tramvaje je o pohybu či přítomnosti chodce varován.

Láká také na systém počítání pasažérů případně na funkci Premis. To je prediktivní diagnostika, která lépe monitoruje stav vozidla a jeho jednotlivých částí. Díky tomuto systému se prodlužuje životnost součástek a provozovatel dokáže pružněji reagovat na případné výměny či servis.