ČNB vytrestala Fair Credit. Úvěrář půjčoval všem, žádal i přes dva miliony procent

Český nebankovní úvěrář Fair Credit Czech se během pandemie bonitou svých klientů v podstatě nezabýval.

Český nebankovní úvěrář Fair Credit Czech se během pandemie bonitou svých klientů v podstatě nezabýval. Zdroj: E15 Dominik Kučera

Český nebankovní úvěrář Fair Credit Czech si během pandemie nedělal vrásky s tím, jaká je finanční situace zájemců o jeho spotřebitelské půjčky běžně úročené i šedesáti procenty ročně. Jak plyne z údajů České národní banky, regulátor počátkem května potrestal firmu za nedůsledné prověřování klientů během roku 2020 třímilionovou pokutou. Úvěrář v řadě případů nejenže nezkoumal měsíční příjmy zájemců o půjčku, ale nezajímal jej ani objem peněz, který žadatelé splácejí jiným úvěrovým firmám. Zákon o spotřebitelském úvěru přitom nařizuje důkladnou prověrku schopnosti dlužníka splácet.

„Fair Credit poskytl spotřebitelské úvěry, aniž by předtím posoudil úvěruschopnost spotřebitele na základě nezbytných, spolehlivých, dostatečných a přiměřených informací,“ uvádí květnové rozhodnutí ČNB. Stejně tak Fair Credit neověřil informaci o probíhajícím exekučním řízení proti žadateli o úvěr.

„Fair Credit rovněž nezjišťoval případnou výši měsíční úhrady žadatele v rámci takového řízení, v důsledku čehož nebyly tyto závazky zohledněny při výpočtu použitelného příjmu,“ uvádí dále dokument. Firma samotná dle svého vyjádření už funguje, jak zákon předepisuje. 

"Pokuta byla udělena na základě kontroly, která proběhla v roce 2020. Závěry kontroly plně respektujeme a vzhledem k uplynulé době, která proběhla od jejího provedení, jsme již přijali nápravná opatření," reagoval jednatel Fair Credit Czech Jan Vondruška.

Dodal, že sankci považuje za přiměřenou vzhledem k obvyklé výši sankcí, které ČNB v segmentu nebankovních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů ukládá.

Pokuta se týká mimo jiné úvěrových programů Fair Creditu, které firma během prvního pandemického roku nabízela pod názvem Fajnpůjčka či Tetička. V případě prvního si neprověřený zájemce půjčoval až za téměř 61 procent, přičemž roční procento z celkové výše úvěru, takzvané RPSN, dosahovalo přes 254 procent.

V případě online úvěrů Tetička se pak tento ukazatel klíčový pro vyhodnocení nákladnosti úvěru pohyboval podle údajů ČNB v astronomicky vysokém rozpětí od bezmála pěti tisíc do takřka 2,7 milionu procent, a to primárně kvůli extrémnímu poplatku za zpracování žádosti o půjčku. Ten dosahoval i 38 procent půjčované částky.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!