Kauza životních pojistek: Zastupovali mě u soudu bez mého vědomí, stěžuje si klientka

Generali

Generali Zdroj: generali.com

Finančně poradenská společnost SOS Consulting měla původně pomoci klientům, kteří se přou s pojišťovnami o peníze, o něž přišli předčasným odstoupením od životních pojistek. Poté, co vyšlo najevo, že firma mnoha poškozeným lidem nevyplatila řádně vysouzené peníze, se objevil případ, kdy advokátka společnosti dokonce zastupovala klienta, aniž by jí k tomu dal souhlas. 

Zuzanu Vichtovou oslovila společnost SOS Consulting už před čtyřmi lety a nabídla jí, že zajistí vymožení nároku vůči Generali České pojišťovně z údajně neplatné pojistné smlouvy o životním pojištění.

„S návrhem jsem souhlasila a společnost mi přidělila právní zástupkyni, advokátku Lucii Růžičkovou, která s SOS Consulting zjevně spolupracuje. Té jsem pak udělila plnou moc za účelem vymáhání pohledávek,” tvrdí dnes Zuzana Vichtová.

Lucie Růžičková posléze svou klientku zastupovala v řízení před finančním arbitrem, kde většina sporů z životního pojištění začíná. Finanční arbitr přiznal jen část nároku a advokátka svou klientku upozornila, že je možné podat žalobu k soudu a domáhat se zbylé části nároku. Ale Zuzana Vichtová už žalobu podávat nechtěla a výslovně to své právní zástupkyni sdělila. 

Pojišťovna pak přiznaný nárok zaplatila na bankovní účet společnosti SOS Consulting, aniž by jediná koruna došla poškozené Zuzaně Vichtové. Ta se tedy musela o zaplacení vysouzeného nároku s firmou soudit a své peníze nakonec získala zpět. Jenže po čase ji čekalo nemilé překvapení.

„Pojišťovna mě informovala, že proti rozhodnutí finančního arbitra byla podána jak žaloba pojišťovny, tak žaloba jménem mé osoby, a to bez mého souhlasu a navzdory mé písemné instrukci se dále nesoudit,“ stěžuje si Zuzana Vichtová.

Až do nařízení samotného soudního jednání, které se konalo před necelými dvěma měsíci, ji přitom advokátka Lucie Růžičková nijak nekontaktovala. Během soudního jednání pak právní zástupkyně dokonce uvedla, že její klientka trvá na zaplacení stoprocentního žalovaného nároku, což Zuzana Vichtová na místě odmítla. 

Advokátka Lucie Růžičková ale tvrdí, že jednala v souladu s udělenou plnou mocí a v nejlepším zájmu své klientky. „Svým jednáním jsem ji nijak nepoškodila,“ uvedla Růžičková.

S tím se však Zuzana Vichtová nechtěla spokojit a k České advokátní komoře podala stížnost na jednání své někdejší právní zástupkyně. Přijetí stížnosti komora potvrdila. „Česká advokátní komora stížnost obdržela koncem letošního září a tato stížnost je v současné době prošetřována tak, aby o ní mohla kontrolní rada zodpovědně rozhodnout,“ uvedla tisková mluvčí komory Iva Chaloupková. Lze očekávat, že o stížnosti bude rozhodnuto v příštích týdnech. 

„Dokud nebude advokátní komorou rozhodnuto, že jsem se konkrétního jednání dopustila, je třeba na mou osobu pohlížet tak, že jsem se žádného kárného provinění nedopustila,“ tvrdí Lucie Růžičková.

SOS Consulting uznává, že ne ve všech případech se zachovala správně. „Lze samozřejmě předpokládat, že ne každý obchodní případ vždy dospěje ke svému konci bez jakýchkoli problémů. Příčin je nespočet, často mimo dosah společnosti nebo klientů, avšak důležité je, že příkazní smlouvy upravující v minulosti spolupráci společnosti s jejími klienty obsahují i příslušné sankce pro případ sporů – stejné pro společnost i její klienty,“ uvedl předseda představenstva společnosti Filip Marcín. 

Na praktiky podobných zprostředkovatelů upozornil i ve své poslední zprávě za loňský rok finanční arbitr. „Bohužel i v roce 2020 se našli ochránci spotřebitelů (i z řad advokátů), kteří namísto toho, aby spotřebitele poslali za finančním arbitrem, protože to bude mít zadarmo a řízení zvládnou, tak je za až třicetiprocentní odměnu z vysouzené částky před finančním arbitrem zastupují, řízení zbytečně prodlužují a komplikují smírné vyřešení sporu,“ konstatovala letos v březnu finanční arbitra Monika Nedelková.