Miliony pro „prase“. České crowdfundingové kampaně lámou rekordy, těží z nich i Čezeta

Elektrický skútr Čezeta 506

Elektrický skútr Čezeta 506 Zdroj: ctk

Majitel prostějovské Čezety Neil Eamon Smith
Nová Čezeta
Elektrický skútr Čezeta 506
Elektrický skútr Čezeta 506
Montážní hala v prostějovské Četetě
22
Fotogalerie

Crowdfunding, neboli hromadné financování projektu drobnými investory, má v Česku tradici od roku 2011. Začínalo se výběrem částek v řádu desítek tisíc. Letos již nejsou výjimkou hromadné "on-line" investice přes deset milionů.

Nejnovější a v tuzemské historii nejúspěšnější crowdfundingovou akcí je právě uzavřená investice 15 milionů korun do výrobce elektromotocyklů Čezeta Motors. V posledních dnech se jedná již o druhou hromadnou investici která přesáhla deset milionů.

Minulý týden totiž developerský projekt firmy Bidli, která patří realitnímu podnikateli Jiřímu Lejnarovi, díky hromadnému financování přes internet získal od investorů třináct milionů. Těm slibuje, že z nakoupených dluhopisů získají výnos sedm procent ročně. „Obliba crowdfundingu je mimo jiné dána přetlakem peněz v ekonomice, kdy vedle fondových struktur vznikají i tyto nefondové platformy, které však nejsou regulovány a investor nemá ochranu srovnatelnou s fondovým prostředím,“ uvádí šéf investiční společnosti Amista Ondřej Horák.

Čezeta Motors současný investiční trend potvrdila a Bidli tento týden překonala, když uzavřela hromadnou investici na 15 milionech korun. Tu získala na platformě Crowdberry od téměř sedmdesáti investorů, kteří se stali spolumajiteli 15 procent firmy. Pokračující zájem investorů a poptávka z celé Evropy vedla management k rozhodnutí nabídnout dalších pět procent firmy a navýšit cílovou částku na 20 milionů korun.

„Naši investoři svůj vklad neberou jako akci z níž by chtěli každý rok nějakou dividendu. Jde jim o to, že zainvestovali do startupu, který má do pěti let od rozjezdu šanci získat velkého strategického investora. V tu chvíli vydělají jako podílníci firmy,“ popisuje Neil Eamonn Smith, šéf a majitel společnosti Čezeta.

Patnáct milionů se Čezetě formou platformy Crowdberry podařilo vybrat za dva týdny. „Crowdberry nám sestavilo privátní joint venture partnerství na míru, které jsme nyní uzavřeli, ale zájem investorů nás přesvědčil k nabídce dalších pěti procent firmy,” doplnil Smith.

Díky prodloužení kampaně ve firmě očekávají příchod dalších dvaceti nových spolumajitelů a posílení kapitálové struktury společnosti. „V poslední době se stává crowdfunding jednou z nejoblíbenějších metod financování nových, zejména ale fintechových projektů,“ zhodnotil vývoj šéf poradenské společnosti CapGemini Zdeněk Přibyl.

Podívejte se do dílny Čezety:

Video placeholde

Čezeta • E15, Michal Nosek

V době ekonomického růstu a stabilních výhledů mají banky i privátní investoři větší vůli a více prostředků k investování.

„Poptávka po investicích do zajímavých projektů každým rokem roste. Z druhé strany je pak poměrně silná nabídka projektů, které hledají rizikový kapitál, na který si skrze banky či jiné druhy financování nedosáhnou. Crowdfunding se tak za posledních pět let stal velice oblíbenou platformou financování malých a středních podniků. U České republiky však existuje stále velké množství problémů a výzev, jako je otevřenost firem externímu financování či důvěra investorů, kterým vyspělé trhy nečelí. Možnosti jsou tu tak omezenější než u zahraničních nadnárodních platforem v USA či v západní Evropě,“ uvedl František Bostl ze společnosti Starteepo.