Pád turecké liry ohrožuje české exportéry. Odběratelé je tlačí do slev

Zdroj: Reuters

Výrazný propad turecké měny má negativní vliv na české exportéry. Někteří již pociťují tlak tureckých partnerů na snížení cen. Oslabení liry je tak silné, že neexistuje exportér, který by to mohl kompenzovat cenou. Lira totiž oproti koruně od začátku roku oslabila o 34,5 procenta, a oproti lednu 2015 dokonce o 65,1 procenta. „Vůči dolaru je situace podobná, tedy oslabení o 34,6, respektive o 61,3 procenta,“ tvrdí Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.

Nejvíce stávající vývoj trápí vývozce automobilů a skotu. Čeští chovatelé totiž ročně vyvezou do Turecka desítky tisíc kusů dobytka od plemenných jalovic po jateční býky. Cena za kus se pohybuje podle druhu od 35 do 48 tisíc korun.

„Situace pro exportéry skotu není dobrá. Turečtí obchodníci, kteří jsou zasažení nejvíc, již tlačí dodavatele ke snížení ceny. Ale neumím si představit, že by se obchodní aktivity úplně zastavily. To by se vzhledem k obrovskému objemu zřejmě v zemi projevilo nedostatkem hovězího masa,“ uvedl Pavel Král, předseda Svazu chovatelů českého strakatého skotu.

Situaci se exportéři prakticky nemohou nijak bránit. Krátkodobou až střednědobou možností sice je předkoupení kurzu, ale to pouze zpomaluje strmý pád a hlavně musí být předpovězeno s dostatečným předstihem. „U nás je to však v podstatě nemožné, protože drtivá většina obchodů neprobíhá v turecké liře, ale v dolarech nebo eurech. Zajistit si kurz těchto měn by si musel turecký zákazník, a nevím, je-li to nyní v Turecku vůbec možné,“ doplnil Daněk.

Z Česka se za první pololetí letošního roku vyvezlo do Turecka zboží za 28 miliard korun, což představuje téměř šestiprocentní meziroční růst. Největší podíl na vývozu mají osobní auta, která v posledních čtyřech letech představují téměř třetinu celkového exportu do Turecka.

Burz turecké liry k české koruně:

Vývoj politicko-ekonomické situace v Turecku sledují i ve Škodě Auto. „Naším cílem je udržet si rekordní tržní podíl na tamním trhu i ve zbytku roku 2018,“ zhodnotil situaci mluvčí automobilky Zdeněk Štěpánek.

Automobilce se za první pololetí roku 2018 dařilo v Turecku udržovat růstový trend prodejů. Dodávky zákazníkům za toto období vzrostly o třicet procent na celkových 12 200 vozů. Značka Škoda tak v porovnání s ostatními výrobci vykázala největší meziroční nárůst. „Za první pololetí se Škodě Auto podařilo dosáhnout historicky nejvyššího tržního podílu na tureckém trhu,“ doplnil Štěpánek.