Ceny soukromých tryskáčů znatelně klesají, projevuje se přetlak nových modelů

Cirrus Jet patří do kategorie nejmenších tryskáčů, s cenou pod dva miliony dolarů (45 milionů korun) ale rovněž také k nejlevnějším.

Cirrus Jet patří do kategorie nejmenších tryskáčů, s cenou pod dva miliony dolarů (45 milionů korun) ale rovněž také k nejlevnějším. Zdroj: Cirrus

Certifikaci stroj získal na podzim loňského roku po dekádě problematického vývoje a finančních potíží.
Dolet lehce přesahuje 1000 kilometrů, cestovní rychlost je 556 kilometrů za hodinu
V příštím roce chce výrobce dodat až 125 strojů.
Ty jsou celé vyrobené z kompozitních materiálů
SF50 dokáže přepravit až 6 pasažérů.
22
Fotogalerie

Takzvané bizjety, neboli malá dvouproudová letadla pro soukromé nebo firemní účely, byly před finanční krizí na vrcholu své popularity. Ceny strojů byly značně nadhodnocené, po zhroucení trhu však klesají dolů. U některých modelů z druhé ruky meziročně až o třetinu. 

S analýzou trhu soukromých letadel přišel deník Financial Times, který poukazuje na výrazný převis nabídky nad poptávkou. Ten způsobili byznysmeni, kteří zběsile před krizí letadla nakupovali, ale po jejím vypuknutí se jich snažili rychle zbavit. Následky této situace jsou však zřejmé i nyní. Zatímco v roce 2014 byla průměrná cena za „bizjet“ 13,7 milionu dolarů (315 milionů korun), nyní se pohybuje pod devíti miliony dolarů (207 milionů).

Problémy však mají také přímo výrobci letadel – zatímco před krizí jich dodali více než 1300, v loňském roce toto číslo kleslo přibližně na polovinu. I přesto však na trh vstupují noví výrobci, kteří chtějí získat na trhu aspoň částečný podíl.

„Někteří zákazníci přecházejí na novější modely a stará letadla prodávají, ty však nikdo nekupuje,“ uvedl pro Financial Times Oliver Stone ze společnosti Colibri, která se prodejem letadel zabývá. Příchod nových modelů tak ještě urychlil pád cen.

Ty ovlivnil také trend sdílené ekonomiky, roste tak množství situací, kdy majitelé místo toho, aby letadlo prodali, se uchýlí k jeho pronájmu. Tento druh charterových letů tak tvoří většinu soukromé letecké dopravy „bizjetů“.

Konkurence mezi výrobci sílí především v kategorii nejmenších „tryskáčů“. Ještě před krizí tak představila Cessna svůj model Mustang a Embraer typ Phenom 100, nyní však i přes horší situaci na trhu bojují o zájem klientů další výrobci. 

Pravděpodobně nejzajímavějším strojem je Vision SF50 od Cirrusu, který se soustředí především na vrtulová letadla. Novinka, která stojí necelé dva miliony dolarů, má však zákazníků nabídnout větší prostor i rychlost.

A to přesto, letoun pohání pouze jediný motor, což není v této kategorii obvyklé. Také proto disponuje stroj záchranným padákovým systémem.

Jedním z hlavních konkurentů Visionu může být další novinka, konkrétně takzvaný HondaJet, který je prvním letounem japonského konglomerátu. Jeho cena je však více než dvojnásobná, začíná na 4,5 milionech dolarů.

Zajímavým technologickým prvkem jsou motory umístěné na pylonech připevněných ke křídlům letadla. Díky tomu stroj dosahuje nižšího odporu, vyšší rychlosti a prostornější kabiny.

Vody chce mezi většími bizjety rozvířit také švýcarský Pilatus, rovněž výrobce především turbovrtulových lehkých letadel. Model PC-24 se snaží vklínit mezi tradiční tryskáče a cílí na náročnější zákazníky.

Novinka tak dokáže přistávat a vzlétat na nezpevněných plochách, navíc na krátké dráze. Do kabiny letounu rovněž vedou velké nákladní dveře, letoun tak nabídne univerzální využití.

Pozadu však v různých kategoriích nezůstávají ani tradiční výrobci jako Dassault, Gulfstream nebo Bombardier, kteří v následujících letech chtějí představit upravené verze svých současných modelů.