Nanotechnologie, chytré záchodky či aplikace na jízdenky. Smart cities nejsou jen lampy a lavičky

Konference EcoMotion v Tel Avivu.

Konference EcoMotion v Tel Avivu. Zdroj: ŠKODA AUTO/René Fluger

Konference EcoMotion v Tel Avivu.
Konference EcoMotion v Tel Avivu.
Start-up Brightway Vision pracuje s laserem, který pomáhá autonomním autům vidět i ve tmě nebo mlze, tedy odbourává největší nedostatky běžných kamer.
Start-up Brightway Vision pracuje s laserem, který pomáhá autonomním autům vidět i ve tmě nebo mlze, tedy odbourává největší nedostatky běžných kamer.
Start-up Brightway Vision pracuje s laserem, který pomáhá autonomním autům vidět i ve tmě nebo mlze, tedy odbourává největší nedostatky běžných kamer.
10
Fotogalerie

Už nestačí být rychlejší, bezpečnější, hezčí, menší či větší. Tradiční automobilky si uvědomují, že se postupem času musí stát technologickými firmami, pokud se chtějí udržet na trhu. Budoucnost automobilismu je totiž v elektromobilitě, autonomních autech, sdílené ekonomice nebo chytré městské dopravě. Na květnové konferenci Ecomotion v izraelském Tel Avivu tak automobilky „lovily“ slibné start-upy, z nichž se mnohé věnovaly právě inovacím v dopravě ve městech.

Start-upy nabídly například řešení pro chytré parkování nejen aut, ale i letadel či pro kotvení lodí. Firmy myslí i na cyklisty. Bike Place například navrhuje robotický systém pro parkování a nabíjení elektrických kol, Bike-sec zase chrání elektrická kola proti zlodějům. Pro fungující dopravu je potřeba i kvalitní silnice a tak společnost Roadcode engineering vymyslela syntetický asfalt využívající mimo jiné i nanotechnologii, který dokáže zacpat díru v silnici do pěti minut.

Velký důraz se klade i na rozvoj městské hromadné dopravy. C-robotics vytvořil například samočistící veřejné záchody, kde robotická ruka vyčistí podlahu, mísu a vynese i koš. Cylus se zase věnuje kyberbezpečnosti v systémech veřejné dopravy. „Cylus byl založen veterány izraelské armády, kteří byli součástí elitního technologického zpravodajského týmu,“ říkají o sobě zakladatelé. Mnoho izraelských start-upů věnujících se kyberbezpečnosti mají podobnou vojenskou zkušenost.

Pro využití start-upů ve městech není ale třeba jít daleko. Hradec Králové například spolupracuje se společností HopOn, přes jejíž aplikaci si lze koupit a validovat jízdenky při nástupu do městské hromadné dopravy. Stejnou aplikaci využívají i města v Německu, Španělsku a Izraeli.

Na větší rozvoj sdílených technologií, cloudová řešení a rozšíření internetu věcí či umělé inteligence si však musí Česko ještě počkat. Podle odborníků totiž zatím chybí potřebná infrastruktura, tedy kvalitní pokrytí internetem. Města taky musí začít veřejnosti poskytovat jednotná otevřená data, se kterými by vývojáři mohli pracovat. 

„Na smart city se má smysl dívat jako na příležitost, kde to auto bude do budoucna pořád hrát roli,“ říká šéfka pražské pobočky Škoda Auto Digilabu Jarmila Plachá. Škodovácký Digilab již v Česku testuje aplikaci HoppyGo, která umožňuje sdílení vozů, v Německu testuje také službu CareDriver, která poskytuje školené řidiče pro převoz dětí či seniorů. Podobné platformy, jako má škodovka, vyvíjející technologie či hledající start-upy mají takřka všechny automobilky.

„Jsme v kontaktu s většinou velkých měst v České republice. Cílem je vzít konkrétní projekty a tato řešení městům nabídnout,“ řekla Plachá s tím, že mladoboleslavská automobilka komunikuje s Prahou, Brnem, Pískem, Českými Budějovicemi, Českým Krumlovem, Vrchlabím či Mladou Boleslaví. 

Vyjednávání jsou však na začátku, podle Plaché chybí potřebné standardy a legislativa. „Opakovaně jsme se setkali s paní primátorkou Adrianou Krnáčovou, která udělala obrovský kus práce pro to, aby Praha vnímala smart cities jako příležitost. Otázka je, zdali jdou ty věci dostatečně rychlým tempem,“ uvedla.