OBRAZEM: Levné a ošklivé. Z prvního modelu značky Subaru si utahovali i sami prodejci
Subaru je dnes známé především díky silnému sportovnímu modelu Impreza. Vždy tomu tak ale nebylo. První model značky nebyl ani silný, a už vůbec ne sportovní.
Automobilový průmysl v Japonsku se po druhé světové válce zvedal z popela. Nefungovala ani výroba, neexistovala ani téměř žádná infrastruktura. Japonské automobilky v padesátých letech vyráběly nekonkurenceschopné napodobeniny západních značek. Některé výjimky se ale našly – například Toyota nebo Subaru.
Značka Subaru navazovala na strojírenskou společnost Nakajima Aircraft Company, která za války vyráběla letadla, a to včetně těch sebevražedných. V poválečném období, nejdříve jako Fuji Heavy Industries, přešla produkci automobilů.
Prvním z nich byl model 360, který Subaru na trh uvedlo v roce 1958. Krásou auto nevynikalo, ale tehdejší poptávce poměrně dobře odpovídalo. Jednalo se o malé a slabé auto s dvoutaktním motorem, tím pádem bylo ale i úsporné.
Jako jedno z mála japonských aut té doby se dostalo i do zahraničí. Díru do světa ale neudělalo. V USA dokonce v reklamách auto prodejce propagoval jako „levné a ošklivé“. Američané si stěžovali na nedostatek koňských sil nebo na mizerné bezpečnostní prvky vozu.
Zvláštností byly oproti americkým autům i dveře, které dostaly nelichotivou přezdívku „suicide doors“. Otevíraly se v opačném směru, než jsme zvyklí, ve větších rychlostech se samy otevíraly.
Subaru 360 se v Japonsku v různých verzích vyrábělo až do roku 1971. Automobilka naštěstí u prvního auta neskončila, později se vyšvihla mezi nejlepší značky světa.