OBRAZEM: Levné a ošklivé. Z prvního modelu značky Subaru si utahovali i sami prodejci

Subaru 360

Subaru 360 Zdroj: CC BY SA 2.0: Roderick Eime via Flickr

Subaru 360
Subaru 360
Subaru 360
Subaru 360
Subaru 360
20
Fotogalerie

Subaru je dnes známé především díky silnému sportovnímu modelu Impreza. Vždy tomu tak ale nebylo. První model značky nebyl ani silný, a už vůbec ne sportovní.

 

Automobilový průmysl v Japonsku se po druhé světové válce zvedal z popela. Nefungovala ani výroba, neexistovala ani téměř žádná infrastruktura. Japonské automobilky v padesátých letech vyráběly nekonkurenceschopné napodobeniny západních značek. Některé výjimky se ale našly – například Toyota nebo Subaru.

Značka Subaru navazovala na strojírenskou společnost Nakajima Aircraft Company, která za války vyráběla letadla, a to včetně těch sebevražedných. V poválečném období, nejdříve jako Fuji Heavy Industries, přešla produkci automobilů.

Prvním z nich byl model 360, který Subaru na trh uvedlo v roce 1958. Krásou auto nevynikalo, ale tehdejší poptávce poměrně dobře odpovídalo. Jednalo se o malé a slabé auto s dvoutaktním motorem, tím pádem bylo ale i úsporné.

Jako jedno z mála japonských aut té doby se dostalo i do zahraničí. Díru do světa ale neudělalo. V USA dokonce v reklamách auto prodejce propagoval jako „levné a ošklivé“.  Američané si stěžovali na nedostatek koňských sil nebo na mizerné bezpečnostní prvky vozu.

Zvláštností byly oproti americkým autům i dveře, které dostaly nelichotivou přezdívku „suicide doors“. Otevíraly se v opačném směru, než jsme zvyklí, ve větších rychlostech se samy otevíraly.

Subaru 360 se v Japonsku v různých verzích vyrábělo až do roku 1971. Automobilka naštěstí u prvního auta neskončila, později se vyšvihla mezi nejlepší značky světa.