Teslu čeká klíčový rok, Musk si vytyčil řadu smělých plánů

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund. Zdroj: Reuters

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.
Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.
Tesla Roadster. Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinum se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů.
Tesla Roadster. Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinum se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů.
Tesla Roadster. Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinum se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů.
9
Fotogalerie

Letošní rok měl být pro americkou automobilku Tesla klíčový. Místo masové produkce nového modelu s označením 3 se však výrobce potýkal s problémy ve výrobě a prohlubováním ztrát. To však šéfovi firmy Elonu Muskovi nebránilo v tom, aby si i pro rok následující vytyčil hned několik nových cílů. 

První Tesla Model 3 sjela z výrobní linky začátkem letošního července a s cenou začínající na 35 tisících dolarech se měla stát prvním masově prodávaným elektromobilem. Kvůli pomalému nástupu vozu do výrobního procesu však na novinku v pořadníku stále čekají tisíce zákazníků. Plánované mety pěti tisíc vyrobených vozů za jeden týden totiž Tesla ke konci roku nedosáhla, což proces nástupu novinky na trh zpomaluje.

Automobilka navíc předně vyřizuje objednávky na variantu s delším dojezdem - tedy také s vyšší cenovkou.

Zahájení masové produkce je tak nyní pro Teslu zásadní, automobilka nyní doufá, že by pět tisíc vyrobených vozů za týden mohla překročit v první polovině roku, v druhé půlce chce pak produkci ještě zdvojnásobit.

Server elektrek.com tak očekává, že Tesla rovněž v příštím roce oznámí plány na otevření nového výrobního závodu. Takzvaná Gigafactory 2 se má nacházet v Buffalu, celý projekt se však podle interních informací zpomalil.

Vzhůru do terénu

Na úspěšném rozšíření výroby Modelu 3 závisí také další modelová expanze automobilky. Na platformě sedanu plánuje výrobce začátkem příštího roku představit crossover s pracovním označením Y, který nyní výrobce považuje za svou prioritu. Technologická příbuznost s Modelem 3 má pak zajistit rychlé uvedení do výroby, které se má konat v letech 2019 a 2020.

Současně na vývoji crossoveru přitom Tesla pracuje rovněž na dalších modelech. Představit v následujících letech chystá velký pickup, jehož myšlenku podle svých slov Musk nosí v hlavě už přibližně pět let. Cílovým trhem mají být především Spojené státy, kde se takzvané „trucky“ těší vysoké oblibě.

Na příští rok navíc Tesla oznámila vývoj nového sportovního vozu, který se má do prodeje dostat v roce 2020. Následujících 12 měsíců tak bude podle odborníků především ve znamení postupného odhalování chystaných automobilů.

 

Souběžně s osobními modely však Tesla bude dokončovat také tahač Tesla Semi, jež se má do prodeje dostat v roce 2019.

V polovině prosince přitom výrobce oznámil, že má na vůz již čtyři sta objednávek, například od logistické společnosti UPS nebo nápojářského gigantu Pepsi.

Magazín Fortune ale upozorňuje, že úspěch nákladního vozu bude záviset především na rozvoji technologií baterií.

Plánovaný osmisetkilometrový dojezd chystaného tahače totiž vyvolal mezi odborníky vlnu skeptických reakcí. Nedlouho po uvedení se totiž nechali slyšet, že za současných technologií není podobný dojezd možný.

Novinky pro věrné

Zatímco se výrobce v posledních měsících soustředil především na vývoj sedanu Model 3, očekává se, že by se novinek mohli dočkat také majitelé vlajkových lodí S a X, typicky by se mohlo jednat o updaty softwaru. Snahou Tesly přitom může být také pokus o modernizaci Modelu S, který jen s drobnými změnami designu sjíždí z výrobních linek již pět let. Kromě lepší výbavy by se tak změn mohl dočkat například interiér.

Kromě prodeje a vývoje aut však Tesla pokračuje také v ambiciózních plánech týkajících se energetického odvětví svého podnikání. Dle svých plánů chystá Tesla v příštím roce postavit dalších deset tisíc dobíjecích stanic, v současnosti jich provozuje přibližně osm tisíc. Snaha o více než zdvojnásobení dobíjecí sítě tak nicméně zůstává obestřena mnoha otazníky.