Harley-Davidson v Indii dojezdil. Proslulý výrobce motocyklů opouští největší světový trh

Harley-Davidson Street Rod

Harley-Davidson Street Rod Zdroj: Autorevue.cz

Firma Harley-Davidson má více než stoletou historii.
Harleye se valí na Prahu.
Harley Davidson papeže Františka
Harley-Davidson po 15 letech představuje nový motor Milwaukee-Eight.
Harley-Davidson Street Rod
9
Fotogalerie

Slavný americký výrobce motocyklů Harley-Davidson už nebude působit v Indii. Zprávu přinesla BBC. Firmě se nepodařilo prorazit na indickém motorkářském trhu, který je největší na světě. Ročně se tam prodá 17 milionů skútrů a motorek. Odchod Harleye, jenž do země přišel za značné mediální pozornosti v roce 2011, znamená další ránu pro tamního premiéra Narendra Modiho. Jeho kabinet se už delší dobu snaží do daného odvětví přilákat velké zahraniční korporace, zatím bez úspěchu. 

Na letošní rok se společnost Harley-Davidson zřejmě bude snažit co nejrychleji zapomenout. V únoru přišla o svého letitého výkonného ředitele Matthewa Levaticha, jehož nahradil Němec Jochen Zeitz. Ve druhém čtvrtletí 2020 firma poprvé za poslední desetiletí skončila ve ztrátě. Její tržby poklesly oproti předchozímu kvartálu o 47 procent a Harley tak prodělal 92 milionů dolarů, asi 2,1 miliardy korun. Korporace následně propustila stovky svých zaměstnanců. 

Teď opouští po devíti letech lukrativní trh v Indii. Kvůli tomu přijde o dalších 75 milionů dolarů a zruší zhruba sedmdesát pracovních míst. Hodnota akcií společnosti v pátek v reakci na danou zprávu poklesla o 1,39 procenta. Ikonický motorkářský brand se bude ze země stahovat postupně. Prozatím zde zastavil výrobu a masivně snižuje objem svých prodejních operací.

Harley-Davidson je další velkou zahraniční společností, jíž se v asijském státě nepovedlo uspět. V roce 2017 z Indie odešla americká automobilka General Motors. Příliš se zde nedařilo ani Fordu. Ten loni v rámci svého přežití na trhu spojil síly s místním gigantickým výrobcem motorových vozidel Mahindra & Mahindra. Na zdejší vysoké daně, které komplikují byznys, si nedávno stěžovala také japonská Toyota.

„Indie je vysokoobjemový a nízkoziskový trh. Harley nebyl připraven hrát tuhle hru, být přímo na špičce pyramidy,“ vysvětluje Hormazd Sorabjee, indický novinář ze serveru Autocar India. „Životní styl, který se pojí s vlastnictvím motorky Harley navíc není v Indii plně rozvinutý,“ dodává. Americká společnost podle Sorabjeeho nedokázala konkurovat místním značkám, jako je například Hero, a vyrovnat se s vysokou daňovou zátěží a nemalými dovozními cly. Se stejným problémem se pak potýkají i ostatní cizí korporace.  

Na indickou ekonomiku nebude mít odchod Harleye příliš velký dopad. Je nicméně špatnou vizitkou pro vládu Narendra Modiho. Indický premiér se dlouhodobě marně pokouší učinit z Indie základnu pro nadnárodní automobilové a motorkářské firmy. Jeho ministři dokonce plánují do daného průmyslu nově investovat 23 miliard dolarů, více než 535,5 miliardy korun. Zároveň se tak komplikuje probíhající vyjednávání mezi Indií a Spojenými státy o vzájemném volnějším obchodu.   

Motorky Harley-Davidson se vyrábějí již od roku 1903 a mezi fanoušky dvoukolových vozidel mají přímo kultovní status. Jejich široká obliba vzrostla zejména po roce 1969 díky hollywoodskému filmu Bezstarostná jízda od režiséra Dennise Hoppera, jenž současně ztvárnil jednu z hlavních rolí. Kromě USA jsou velmi populární třeba v Brazílii, Thajsku či Jižní Koreji. V posledních letech se značka snaží oslovit hlavně mladou generaci. Začala proto nedávno vyrábět lehčí modely a částečně přecházet na elektrický pohon.