Investoři žalují Adidas kvůli Kanye Westovi. Firma o jeho chování věděla dlouho, tvrdí

Adidas ukončil spolupráci s rapperem Kanye Westem (na snímku) loni na podzim kvůli jeho antisemitským výrokům.

Adidas ukončil spolupráci s rapperem Kanye Westem (na snímku) loni na podzim kvůli jeho antisemitským výrokům. Zdroj: profimedia

Německý výrobce obuvi a sportovního oblečení Adidas čelí žalobě v USA.
2
Fotogalerie

Německý výrobce obuvi a sportovních doplňků Adidas čelí žalobě ve Spojených státech. Skupina investorů obviňuje firmu z toho, že věděla o problematickém chování amerického rappera Kanyeho Westa už několik let před tím, než s ním loni na podzim ukončila spolupráci. Společnost podle nich také nedokázala zabránit významným finančním ztrátám, které kvůli rozvázání partnerství s Westem utrpěla.

Firma tato tvrzení vzápětí striktně odmítla a vydala prohlášení, že „obvinění jsou nepodložená“ a Adidas „přijme veškerá nezbytná opatření, aby se proti nim důrazně bránil“. Samotný rapper v chystaném soudním sporu nijak nefiguruje.

Adidas ukončil spolupráci s Westem, jenž nyní vystupuje pod jménem Ye, v říjnu 2022 kvůli jeho četným antisemitským a urážlivým výrokům. „Adidas netoleruje antisemitismus ani jakékoliv jiné projevy nenávisti. Nedávné komentáře a činy rappera Ye jsou nepřijatelné, nenávistné a nebezpečné. Jsou v rozporu s hodnotami, které firma vyznává, jako je rozmanitost a začlenění, vzájemný respekt a čestnost,“ uvedla tehdy německá společnost.

Výrobce se kvůli tomu nicméně musel rozloučit také s populární značkou obuvi Yeezy, kterou rapper pro Adidas navrhnul. Podnik tím utrpěl ztrátu kolem 700 milionů eur, tedy skoro 16,5 miliardy korun. Propadla se rovněž hodnota jeho akcií. Ty však začaly v letošním roce opět posilovat. Od ledna zpevnily o více než 25 procent na 159,84 eura za kus.

Nynější žaloba tvrdí, že finanční dopady nemusely být tak drastické, kdyby vedení Adidasu jednalo dříve. Podle zjištění amerického deníku Wall Street Journal se představenstvo společnosti v čele s výkonným ředitelem Kasperem Rørstedem zabývalo Westovým nevhodným chováním už v roce 2018, nijak ale nezasáhlo.

Časopis Rolling Stone zase loni v listopadu zveřejnil úryvky z otevřeného dopisu zaměstnanců Adidasu, kteří v něm napsali, že jejich šéfové o rapperově problematickém chování věděli, ale „vypnuli svůj morální kompas“. Adidas se následně zavázal obvinění pracovníků prošetřit, ačkoli zároveň vyjádřil pochybnosti o jeho hodnověrnosti.

Adidas spolupracoval s Westem od roku 2013 a šlo o jeden z nejúspěšnějších byznysových vztahů v historii daného odvětví. Rapper přesto firmu opakovaně veřejně kritizoval, podobně jako další velké značky, s nimiž měl uzavřené obchodní smlouvy, například oděvní firmu Gap. Ta s prostořekým umělcem ukončila partnerství loni v září.

Nejdražší rozvody v historii:

Video placeholde
Nejdražší rozvody • Mall.tv

Podle odborníka na marketing a majitele reklamní agentury RobertNemec.com Roberta Le Veneura je využívání celebrit k propagaci výrobků vždycky velkým rizikem. Kvalitní marketing totiž funguje na principu podmiňování. „Vidíte současně dva podněty, třeba fotbalovou hvězdu a značku. Pokud je příjemce sdělení vystaven těmto podnětům opakovaně, začne se mu při zobrazení jednoho podnětu připomínat v mozku druhý. Takže ve chvíli, kdy se s prvním podnětem objeví nějaký skandál, mozek zpětně propojí značku, hvězdu a skandál,“ vysvětluje Le Veneur.

Partnerství s celebritami tedy na základě expertova mínění nedává velký smysl. „Ale ze své osobní praxe vím, že i manažeři značek se rozhodují iracionálně a sponzorují hvězdy, protože se s nimi chtějí potkávat, být s nimi viděni a dostat se do VIP boxů a na recepce,“ podotýká Le Veneur.