Kellnera přivedla do Škodovky roztržka mezi akcionáři

Plzeňskou Škoda Transportation koupil Petr Kellner

Plzeňskou Škoda Transportation koupil Petr Kellner Zdroj: ČTK

Jiří Diviš, akcionář Škody Transportation
Marek Čmejla, akcionář Škody Transportation
Tomáš Krsek, akcionář Škody Transportation
akcionář Škody Transportation
Akcionář PPF Petr Kellner
8
Fotogalerie

Společně během privatizace ovládli plzeňský strojírenský holding Škoda, z něhož jim zůstala Škoda Transportation (ŠT). Nyní se ale hlavní akcionáři ŠT Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš rozhádali.

Důvodem byla jednání o prodeji Škodovky, kterou o víkendu získala skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. O ŠT v posledních týdnech vážně usiloval vládce Energetického a průmyslového holdingu Daniel Křetínský (spoluvlastník vydavatele deníku E15, pozn. red.). Podle informací deníku E15 z několika na sobě nezávislých zdrojů si však Krsek vyjednal své angažmá po prodeji firmy do rukou Křetínského. Měl zůstat akcionářem i manažerem ŠT.

Krskův postup ale ostatní hlavní spoluvlastníky Koreckého, Čmejlu a Diviše pobouřil. „Korecký nechtěl, aby tam Krsek zůstal. Dlouhodobě spolu nevycházeli,“ uvádí jeden ze zdrojů. Zbylí akcionáři se proto obrátili na Kellnera, a ten se na poslední chvíli do prodeje Škodovky vložil. Krsek pak už proti ostatním akcionářům nešel na ostří nože. Stanovil si ovšem podmínku, že Kellner musí dorovnat poslední nabídku od Křetínského, což se stalo.

V sobotu tak skupina PPF převzala plzeňského výrobce lokomotiv a tramvají. „Skupina PPF oznamuje, že podepsala smlouvu o koupi sta procent akcií společnosti Škoda Transportation,“ uvedla mluvčí skupiny Zuzana Migdalová. PPF tak nakonec vykoupila všechny akcionáře firmy.

„Kellner přišel ve správnou chvíli a koupil dobrou firmu, kterou je nutné zafinancovat. Produkty jsou však zcela konkurenceschopné těm západním,“ uvádí zdroj, který má blízko k vedení firmy. S nutností doplnit finance by jistě souhlasila řada šéfů tuzemských bank, které byly z posledního hospodářského vývoje ve ŠT poměrně nervózní. Společnost by kvůli propadu zisku nesplnila začátkem roku podmínky úvěrů.

K syndikátu financujícímu plzeňskou firmu patřila podle její loňské výroční zprávy celá plejáda velkých bankovních domů: Československá obchodní bankaČeská spořitelna, Citibank, Commerzbank, Komerční banka a Raiffeisenbank. „Banky tlačily na Škodovku, aby našla řešení,“ uvádí jeden ze zdrojů s tím, že se na něm měli podílet akcionáři doplněním finančních zdrojů.

Ostatně oznámení Kellnerovy skupiny uvádí, že „součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti.“ Vzhledem k potížím firmy Kellner nemusel sahat hluboko do kapsy. V řadě médií se spekuluje o částce okolo deseti miliard. „Jde v podstatě o hodnotu firmy včetně dluhu. Akcionáři dostanou výrazně méně,“ uvádí dobře informovaný zdroj.