Kellnerova skupina se letos „vrátila“ do Evropy. Sází na telekomunikace

Logo skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera.

Logo skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera. Zdroj: Michael Tomeš/E15

TV Nova
Comcity. Kellnerova skupina PPF v ruské metropoli buduje obrovský kancelářský komplex Comcity
Kellner
Petr Kellner
PPF Gate, centrála skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera v Praze 6.
8
Fotogalerie

Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera pokračuje v masivních investicích v Evropě. Po loňském nákupu telekomunikačního byznysu ve čtyřech evropských zemích od norského Telenoru letos oznámila převzetí televizní skupiny Central European Media Enterprises (CME). Většinový podíl získá od telekomunikačně-mediální skupiny AT&T – Time Warner.

Podmínkou transakce ve výši 2,1 miliardy dolarů je ovšem získání souhlasu akcionářů společnosti CME, Evropské komise a národních regulátorů v některých ze zemí, kde CME působí.

Skupina PPF tak diverzifikuje své aktivity, které byly v minulých letech zaměřeny zejména na asijské rozvíjející se trhy, kam pronikla zejména se svou splátkovou společností Home Credit. Tu vlastní Kellner společně s miliardářem Jiřím Šmejcem. 

Posílení byznysu v Evropě je navíc v souladu se strategií PPF v oblasti telekomunikací. „Nákupem společnosti CME, respektive jejích mediálních aktivit v pěti evropských zemích, sledujeme především cíl doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí,“ komentoval transakci Petr Kellner. 

Technologická konkurence 

Trend spojování telekomunikačních firem s médii je patrný již delší dobu na vyspělých trzích, a zejména v USA, kde zmíněný obr AT&T převzal zábavní kolos Time Warner nebo americká firma Comcast pohltila britskou satelitní platformu Sky. 

„Je to v některých ohledech případ, že ‚nejlepší obrana je útok‘, přičemž je to zaměřeno proti technologickému odvětví, které ukrajuje z tržního podílu telekomunikačních firem díky například on-line streamování,“ uvedl k těmto fúzím již dříve Tom Mannion, výkonný ředitel Valuation & Business Analytics v poradenské firmě BDO. 

Telekomunikace totiž v posledních letech ztrácejí ve srovnání s technologickou konkurencí, kterou představují hlavně firmy Google, Facebook, Amazon nebo Netflix. Telekomunikační společnosti tak sice jen v USA od roku 1996 investovaly 1,1 bilionu dolarů na vybudování sítí, ale zisky nyní inkasují technologičtí rivalové, kteří se na budování potřebné infrastruktury nepodíleli.

Telekomunikační obři proto kupují mediální skupiny, aby si zajistili mediální obsah. Ten získá Kellnerova skupina převzetím CME v České republice, na Slovensku a v Bulharsku, kde zároveň vlastní telekomunikační operátory. V dalších pěti zemích vlastní buď jen televize nebo pouze telekomunikační společnosti.

Snahou tak jistě bude doplnit portfolio v těchto zemích buď o dodavatele obsahu, nebo o telekomunikační společnosti. Ostatně podobný krok chystala skupina PPF již na začátku roku 2018, když chtěla koupit nejsledovanější bulharskou televizi Nova Broadcasting Group. Transakci ale zamítl na začátku letošního roku bulharský antimonopolní úřad. 

Výhody spojení 

Sloučení telekomunikačního byznysu a mediálního obsahu může přitom pomoci skupině PPF v konkurenčním boji. „Integrovaná skupina se může lépe bránit digitální konkurenci,“ uvedl analytik České spořitelny Petr Bártek s tím, že PPF může například začít rozvíjet platformu CME – Voyo.

Skupina PPF může rovněž sázet na to, že se na českém trhu zvýší podíl placeného obsahu, jenž je v porovnání s řadou evropských zemí nízký. „Na Slovensku představuje terestrické vysílání (zemská bezplatná televize – pozn. red.) přibližně devět procent oproti 91 procentům placené televize. V Bulharsku je penetrace terestriálu někde kolem pěti procent a v Rumunsku zhruba nějakých deset procent. Naopak v České republice je pořád nadpoloviční podíl terestriálu,“ srovnala již dříve situaci Erika Luzsicza, ředitelka společnosti Axocom.

Ta poskytuje například služby televizním kanálům či placeným televizím. Potenciál pro růst placeného obsahu tak podle expertů na českém trhu existuje.

Kellnerova skupina tak může zejména na tuzemském trhu spoléhat na silné postavení televize Nova, ale rovněž i své telekomunikační odnože O2 Czech Republic. Propojování obsahu s telekomunikačními službami může využít skupina PPF při nabídce různých balíčků pro uživatele. Již nyní ostatně těží internetová O2 TV z exkluzivních práv na fotbalovou Ligu mistrů.

Podrobnosti o majetku Petra Kellnera se dočtete v magazínu E15 Premium Elita byznysu. Výtisk koupíte ve vašich trafikách nebo na www.ikiosek.cz.

Video placeholde
Magazín E15: Elita Byznysu • E15