Konec stahování hudby v Česku. Porostou příjmy streamovacích služeb, polepší si výrobci vinylů

Vinylová deska

Vinylová deska Zdroj: HD vinyl

Spotify
2
Fotogalerie

I přes hospodářskou krizi v roce 2022 hudební trh dále posiluje. Tahounem růstu zůstávají streamovací služby, které loni přilákaly téměř 350 tisíc uživatelů a dosáhly zisku až 950 milionů korun. Jejich příjmy z placených účtů tak zaznamenaly nárůst o 19 procent. Celkem nakoupili za loňský rok Češi hudbu za 1,6 miliardy korun, což je v přepočtu na obyvatele zhruba 4krát víc než sousední Slováci.

Streamovací platformy v čele se Spotify jsou jedním z nejoblíbenějších zdrojů hudby i stále větší částí příjmů hudebního průmyslu. Podle moderátora Rádia 1 Vojtěcha Tkáče představují dobrý kompromis mezi cenou a velkým výběrem hudby i mluveného slova. Svou roli v jejich popularitě podle něj hrají i algoritmy: „Spotify a další platformy jsou skvělým nástrojem k rozšíření obzorů a vkusu, protože dokážou uživatelům doporučovat nahrávky podle jejich dosavadních preferencí.“

V Česku jsou kromě Spotify dostupné prakticky všechny další streamovací služby jako Apple Music, YouTube Music, Deezer nebo Amazon Music. Podle  Petra Řičánka z vydavatelství Supraphon oblíbenost streamingu akcelerovala pandemie covidu-19 a jeho potenciál zatím pro český ani slovenský trh není vyčerpaný. „Snažíme se o maximální rozvoj celého digitálního ekosystému a zároveň pečlivě pozorujeme trendy – streamingové prostředí je svou podstatou velice dynamické a turbulentní,“ dodává. Případné změny ve vývoji konzumace hudby by podle něj mohl přinést Web 3.0 nebo NFT.

V hudebních žánrech v roce 2022 dominoval streamovacím službám v Česku rap. Tomáš Filip z vydavatelství Universal Music potvrzuje, že se jedná o celosvětový fenomén. Mezi nejprodávanějšími alby v roce 2022 skončila deska Příběhy a sny Viktora Sheena, Popstar rappera a RnB zpěváka s moldavskými kořeny Calina nebo český rapper Yzomandias se svým albem J. Eden E-Gen. Podle Vojtěcha Tkáče bylo Česko ve vnímání rapové scény dlouhodobě pozadu: „Po několika dekádách se zdá, že se český mainstream otřásá a prostřednictvím streamingu se do popředí dostávají úplně nová jména. Tento trend se postupně propisuje i do směřování hudebních magazínů a rádií v zemi.“

Oproti klasickému předplácenému streamování hudby stagnovaly takzvané ad-supported streaming služby, které uživatelům nabízejí hudební obsahy zdarma výměnou za poslech reklamy. Česká národní skupina Mezinárodní federace hudebního průmyslu (ČNS IFPI) vysvětluje pokles ochoty firem investovat do reklamy hospodářskou krizí, na online platformy ale naopak vstupují tradiční média jako TV nebo rádio. Stahování hudby tvořilo loni jen dvě procenta z celkových digitálních příjmů hudebního průmyslu a potvrzuje se tak preference posluchačů platit pravidelně za neomezený hudební obsah místo kupování konkrétních desek nebo jednotlivých skladeb.

V porovnání s digitálními příjmy, které představují přes 80 procent celkových hudebních tržeb, dlouhodobě stagnují fyzické nosiče. Potvrzuje se ale rostoucí popularita vinylů, které zaznamenaly meziroční nárůst o 15 procent a v současnosti tvoří stejné procento příjmů jako jejich modernější nástupci – CD. Podle české IFPI tak můžeme v oblasti fyzických příjmů z hudby i nadále předpokládat stabilitu, a to i přesto že spousta posluchačů nemá reálně kde vinylové desky přehrávat. „Posluchači často vnímají vinyly spíš jako sběratelský předmět, artefakt,“ dodává Petr Řičánek. Jejich popularitu si kromě jiného vysvětluje chybějícím fyzickým kontaktem s hudbou, který může posluchačům u streamovacích platforem chybět.