Živá hudba je v krizi. České kapely hrát na internetu nechtějí | E15.cz

Krize živé hudby. České kapely se na internet vrátit nechtějí, nemají však na výběr

Lukáš Vojáček

Nadnárodní společnosti Live Nation, jednomu z největších promotérů živé zábavy na světě, propadly v letošním druhém kvartálu výnosy meziročně o 98 procent. Utržila jen 74,1 milionu dolarů. Šéf firmy Michael Rapino je nicméně přesvědčen, že se živá muzika postaví zpátky na nohy v roce 2021. Neuvěřitelných 86 procent fanoušků se zakoupenými lístky se prý rozhodlo vyčkat na náhradní termín a nevyužilo možnosti nechat si vstupenky refundovat. „Na příští rok už máme prodáno devatenáct milionů lístků na čtyři tisíce festivalů a koncertů,“ tvrdí Rapino v rozhovoru pro časopis Rolling Stone. Běžný roční obrat jeho firmy se pohybuje kolem jedenácti miliard dolarů. V Česku nicméně takový optimismus nevládne.

V tuzemsku celé branži nyní navíc zasadilo další ránu znovuzavedení povinného nošení roušek, což ohrožuje pořádání koncertů. 

„Po zavedení roušek zavládla panika napříč branží, protože škody, které jsme utrpěli během zavřeného léta, nemůžeme ani částečně eliminovat přes zimu,“ stěžuje si Aleš Fialka, jednatel společnosti Yashica, která mimo jiné pořádá i koncerty. „I kdyby na podzim zůstala možnost koncertovat za stávajících podmínek nebo v nějak upravené formě, nedostaneme se ani na padesát procent loňského počtu koncertů,“ uvádí Přemysl Štěpánek, PR manažer hudebního vydavatelství Indies Scope.

Hudební společnosti podle Romana Helcla z firmy Brainzone, která zastupuje například skupiny Lucie a Chinaski nebo zpěvačku Annu K., dlouhodobě bojují s nejasnými sděleními vlády a neustálými změnami. „Na celý hudební průmysl má už letošní rok devastující dopad. Pokud by i rok 2021 byl stejný, nebo dokonce horší než 2020, bude situace naprosto zoufalá,“ varuje Přemysl Štěpánek. „Roušky mají být povinné až do konce zimy. Jsme tedy v dubnu 2021. Jak chcete plánovat léto,“ poznamenává Fialka.

Řešením rouškového problému by podle časopisu Rolling Stone mohla být čím dál rozšířenější vystoupení v on-line formě, stejně jako další alternativy, například drive-in koncerty, které je možné sledovat z aut.

Takřka všechny české kapely si už hraní na internetu během první vlny koronaviru vyzkoušely. Štěpánek ovšem míní, že virtuální koncerty nemohou v dlouhodobém horizontu nahradit vystoupení před živým publikem a řadě hudebníků vyloženě vadí. 

Velmi hlasitě proti omezování živých koncertů v minulých měsících vystupoval třeba Lou Fanánek Hagen z rockové skupiny Tři sestry. „Lidi nám chybí. Není to úplně ono,“ uvedl zpěvák na facebookové stránce Tří sester po prvním „digitálním“ vystoupení kapely

„Ten rozdíl mezi on-line streamem a produkcí pro diváky pod pódiem je nesrovnatelný. Kdyby přišla druhá vlna nákazy, jsme připraveni vrátit se na internet, nikdo to ale nepreferuje,“ říká Štěpánek.

„Virtuální koncerty sloužily především k tomu, aby interpreti a ostatní účastníci byznysu dali vědět, jsme tady s vámi, žijeme, i když nelehce. Bez diváka a zaplaceného vstupného ale není možné přežít,“ dodává Fialka. Návrat k virtuálnímu hraní však bude dost možná pro velkou část umělců nevyhnutelný.    

České firmy také usilují o větší podporu ze strany státu. „Pomohlo by nám vrácení DPH odvedené za prodané vstupenky v sezoně 2020, dočasné snížení daňové sazby na deset procent do konce roku 2022, případně příspěvek na mzdy stálých zaměstnanců,“ vypočítává Helcl.

Fialka vidí situaci jako ještě problematičtější. „Pokud nám nepomůže stát, a to se bavím o skutečné a přímé pomoci, ne o půjčkách, které vám jen oddálí a prohloubí problém, je zde katastrofický scénář, že celá branže utrpí nenahraditelné ztráty a bude trvat roky, než povstane z popela a znovu nabere alespoň nějaký dech. Zatím jsme jenom smutní, brzy možná budeme zoufalí,“ uzavírá. 

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!