Babišův holding chystá přeprodej levných čínských elektromobilů rodinám. Rozjíždí expanzi
Čistě elektrických osobních automobilů si zatím Češi nekupují mnoho, o to větší růstový potenciál však mohou představovat do příštích let, kdy má prodej spalovacích vozů v Evropské unii skončit. Byznysové příležitosti hodlá využít i skupina Agrotec, jenž spadá do koncernu Agrofert expremiéra Andreje Babiše. Šanci vidí v segmentu malých a levnějších čínských elektromobilů coby druhých aut do rodiny.
Agrotec se primárně zaměřuje na byznys se zemědělskou a stavební technikou, ani na trhu dealerů osobních aut ale není žádným nováčkem. Hlavně na Moravě dlouhodobě prodává vozy značek Škoda a Kia, donedávna prodával také Jeep. Kromě toho obchoduje i s nákladními vozy Iveco a Fiat Professional. A úspěšně: mezi lety 2021 a 2023 narostl obrat „auto“ divize Agrotecu z jedné miliardy korun na zhruba 1,4 miliardy. Celá skupina Agrotec předloni dosáhla čistého obratu 5,7 miliardy a zisku 121 milionů, vyplývá z dosud poslední zveřejněné výroční zprávy.
V segmentu osobních vozů vidí Agrotec čím dál větší příležitost, proto chystá expanzi. Klíčem k jejímu naplnění má být DR Automobiles. Italská automobilka, která východně od Říma montuje v Číně vyráběné automobily čínských automobilek JAC, Chery, BAIC či Dongfeng. V Itálii vozy upraví, aby splňovaly evropské standardy, přeznačí a pod značkami DR, Evo, Sportequipe, ICH-X a Tiger je přeprodává na evropské trhy. Loni dostala pokutu v přepočtu asi 150 milionů korun za to, že zákazníkům zatajovala čínský původ vozů. Ani ne dvacetiletá DR Automobiles přesto úspěšně roste – jen vloni v Itálii udala přes 26 tisíc aut, více než Mazda či Volvo.
Babišův Agrotec ji vidí jako „velmi progresivní“, a proto ji oslovil se zájmem o spolupráci. První vozy dovezl na český a slovenský trh koncem ledna. „Řádově jsme zatím dovezli a prodali desítky vozů v mixu všech značek, číslo narůstá každý den,“ říká generální ředitel Agrotec Group Martin Rada. Cílem je rychlá expanze. Do dvou let hodlá prodávat tisíce vozů ročně a dosáhnout dvouprocentního tržního podílu. Pro představu: v Česku se loni prodalo téměř 232 tisíc nových aut, dvouprocentní podíl tak odpovídá zobchodování zhruba pěti tisíc vozů.
Agrotec za těmito účely investuje vyšší desítky milionů, které jdou mimo jiné do vybudování sítě. Letos plánuje otevřít osm poboček v Česku a čtyři na Slovensku, showroomy postaví například v Brně či v Kralupech nad Vltavou. Čtyři už jsou otevřené v Hustopečích, Břeclavi, Bratislavě a Nitře.
Postupně se plánuje dostat do všech regionů Česka i Slovenska. Jedním z lákadel, která přilákají zákazníky do prodejen, by mohly do budoucna být mimo jiné i čistě elektrické vozy čínské provenience.
VIDEO: V Americe se líp shání lidi. Z Trumpa jsme ale všichni nervózní, říká Kren ze Safetiky ve FLOW

„Čínské automobilky vstupují na evropské trhy s velkou agresivitou a potenciálem. Budeme svědky rychlého příchodu silných značek. Jejich kvalita i technologický náskok vytváří silnou pozici v rámci evropské i asijské konkurence tradičních značek na našem automobilovém trhu. Celkově je vidět náskok výrobců z Asie. Myslím, že nové čínské značky kvalitou i cenou osloví jak maloobchodní, tak i firemní zákazníky,“ říká Rada.
Čínské elektromobily pro české rodiny
Agrotec proto zkoumá, jak nejlépe s elektrovozy začít obchodovat. DR Automobiles v Itálii nabízí například DR 1.0, tedy 3,2metrový minivůz s cenou od 18 900 eur (475 tisíc korun). Model disponuje baterií o kapacitě 31 kilowatthodin, jež má umožňovat dojezd až 294 kilometrů. „V současnosti analyzujeme segmenty trhu, na které by bylo zajímavé vstoupit. Velkou příležitost vnímáme v malých vozech s dostupnou cenou, která by posloužila jako druhé vozidlo do rodiny,“ dodává Rada.
Agrotec si jako partnera vybral DR Automobiles prý i proto, že umně kombinuje asijský původ vozů s italským designem. Původem čínská auta upravuje na míru pro evropského zákazníka, zároveň je musí opatřit vícero bezpečnostními prvky, aby splňovaly přísnější evropskou homologaci.
Čínských značek, které nabízejí spalovací, hybridní nebo čistě elektrické vozy, vstupuje na český trh v poslední době čím dál více. Zatím nejúspěšnější MG loni prodala přes čtyři tisíce vozů, o přízeň tuzemských zákazníků se nově uchází také BYD, Omoda či Jaecoo, k nimž má brzy přibýt také BAIC. Celkem si Češi loni pořídili 7675 aut vyrobených v Číně, meziročně více než dvojnásobek.