Češi propadli bublinkám, spotřeba sektu stoupá
Tradičnímu výrobci Bohemia Sekt stouply tržby za čtyři roky, tedy od metanolové aféry, o čtvrtinu. Ekonomika prosperuje, lidé si sekt mohou dovolit.
Češi loni loni za sekty a šumivá vína utratili jen v řetězcích a velkých obchodech 1,11 miliardy korun. To je podle agentury Nielsen nejen o čtyři procenta meziročně více, ale také nejvyšší útrata od roku 2010 a od dob krize. Důvod je prostý – ekonomika roste, stoupá průměrný plat, je nízká nezaměstnanost.
Řetězce tak loni prodaly 6,94 milionu litrů „bublinek“, což znamená druhý nejlepší výkon za posledních šest let. Další miliony lahví nakoupili v malých obchodech a večerkách. „Sekt je pro nás barometrem spotřebitelské nálady,“ uvedl šéf největšího tuzemského výrobce a prodejce Bohemia Sekt Ondřej Beránek. „Za rostoucí oblibou sektů je vidět i vývoj makroekonomiky. Roste spotřebitelská důvěra a nálada lidí – a to pomáhá prodeji sektů stejně jako třeba prodeji automobilů,“ dodal.
V případě tradičního výrobce ze Starého Plzence tak prodeje sektu a šumivých vín za poslední čtyři roky – tedy od metanolové aféry – stouply o čtvrtinu. A na rostoucím trhu se daří i Bohemia Sektu zvyšovat tržní podíl, který loni dosáhl 67 procent, zatímco ještě před čtyřmi lety to bylo o devět procentních bodů méně. O rostoucím zájmu svědčí i to, že zatímco v roce 2010 na tuzemský trh dodávalo sekty a šumivá vína šest firem, loni jich bylo už devět – nepočítaje v to malé rukodělné výrobce. A stoupá zájem nejen o klasickou bohemku, ale i pravé šampaňské – vždyť jen podíl značky Moët & Chandon stoupl během šesti let třikrát na více než tři procenta.
Do výroby sektu se tak v loňském roce pustilo také Zámecké vinařství Bzenec, které letos zvítězilo v prestižní soutěži Vinařství roku. Na trh pustilo přibližně čtrnáct tisíc lahví, přičemž sekt vyrábí tradiční metodou, tedy kvašením v lahvích. „Je to trend mít v portfoliu kromě tichých vín i jeden nebo dva sekty,“ vysvětloval už před časem obchodní ředitel firmy Ivo Kaňovský.
Čísla potvrzují i řetězce, například Tesco, které hlásí meziroční nárůst prodejů o deset procent. „Snažíme se vzdělávat zákazníky, že sekt není jen pro zvláštní příležitosti a silvestra, ale dá se pít prakticky vždy. Vzděláváme je ale také v tom, jak se sekt vyrábí a podobně,“ sdělila sommeliérka Teska Eva Svobodová. Konec roku je totiž pro prodej sektů a šumivých vín zásadní – například Bohemia Sekt v tomto období prodá třetinu i více své roční produkce.