Češi v prvním pololetí utratili na internetu 74 miliard. E-shopy v březnu slavily druhé Vánoce

Ředitel portálu Heureka.cz Tomáš Braverman

Ředitel portálu Heureka.cz Tomáš Braverman Zdroj: Repro Strategie (Michael Tomes)

Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích.
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Češi v prvním pololetí na internetu utratili 74 miliard korun, což bylo o 28 procent více než loni. Největší vydání měli v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu kvůli koronaviru v březnu, kdy byl meziroční růst o 40 procent. Zhruba třetina e-shopů zaznamenala v tomto měsíci prodeje podobné vánočnímu období. Významně se dařilo segmentům nábytku či zboží pro dům a zahradu. Vyplývá to z aktuální analýzy dat nákupního rádce Heureka.cz.

Z důvodu zamezení šíření koronaviru vláda od 12. března vyhlásila nouzový stav. Zavřeno musela mít většina obchodů. Zákazníci tak začali nakupovat více na internetu. Podle ředitele Heureky Tomáše Bravermana si někteří lidé nákup online vyzkoušeli poprvé. Část z nich podle něj u internetových nákupů už zůstane.

Ve srovnání s loňskem vzrostly v prvním pololetí prodeje z kategorií dům a zahrada, nábytek, jídlo a nápoje a také filmy, knihy a hry. „Bylo zajímavé sledovat, že lidé nejdříve začali řešit teploměry a výbavu domácnosti pro vlastní výrobu a uchovávání potravin - pekárny na chleba a mrazničky. A teprve potom začali šít roušky. Největší meziroční skoky tak zaznamenaly kategorie domácí pekárny, šicí stroje, cívky pro šicí stroje, teploměry, sáčky do vysavačů, mrazničky nebo čističky vzduchu,“ uvedl Braverman.

Výrazný růst internetových a zásilkových obchodů potvrzují i data Českého statistického úřadu (ČSÚ). V březnu v nich tržby vzrostly meziročně o pětinu, v dubnu v meziročním srovnání posílily o 47,5 procenta, což byl podle ředitelky odboru statistiky ČSÚ Marie Bouškové nejvyšší růst za posledních 15 let. Nouzový stav v Česku skončil 17. května, velké obchody včetně nákupních center se mohly otevřít 11. května. Růst v online sektoru proto zpomalil. Tržby e-shopů a zásilkových firem stouply podle ČSÚ o více než třetinu.

ČR patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. Funguje jich kolem 40 tisíc. Počet e-shopů loni meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi loni v internetových obchodech nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018. Letos by se podle APEK útraty mohly přiblížit hranici 190 miliard korun.