České e-shopy s módou se plácají ve ztrátách

Zoot

Zoot Zdroj: Zoot

On-line prodejci oblečení hledají recept na ořezání vysokých nákladů, které jim kazí výsledky. Do e-shopů s módou přitom investují i zvučná jména z řad českých a slovenských miliardářů.

Když v létě 2015 odešli z českého internetového trhu s oblečením zahraniční hráči Stilago a Fashion Days, přivítal to Ladislav Trpák stojící v čele e-shopu Zoot zvesela. „Tam, kde hy-, tam, kde hy-, kde hynuli vlci, tam, kde hy-, tam, kde hy-, kde hynuli sobi, Zoot se přizpůsobil,“ popěvoval si na Twitteru v reakci na zprávu, kterou tehdy exkluzivně přinesl deník E15.

VRATKY, PROKLETÍ SEGMENTU

Po třech letech ale na tom jednička trhu Zoot není finančně příliš dobře. Na růžích ustláno nemá ani konkurence. On-line prodej oděvů přitom zažívá rozmach.

„Loni činil podíl segmentu oblečení a móda na celkovém obratu e-commerce jedenáct procent. Každoročně roste rychleji než trh, patří k nejrychleji rostoucím segmentům na internetu,“ uvedl ředitel nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman. Málokdo ovšem zatím našel způsob, jak na růstu vydělat. Internetové obchody s módou stále zápasí s výrazně vyššími náklady, než jaké mají e-shopy s jiným sortimentem. Zvláštností prodeje oděvů totiž je, že si zákazníci hodně kousků jen vyzkoušejí a pošlou je zpátky.

Podíl vratek na celkových objednávkách v tomto segmentu běžně činí desítky procent. V některých případech se podle informací z trhu dostane i přes polovinu. Náklady na vratky potom e-shopisty stahují do červených čísel. Srovnatelně obtížnou disciplínou na internetu je snad již jen prodej potravin.

PAST VEDLE PASTI

„On-line prodej módy patří s potravinami k nejtěžším segmentům e-commerce. Těží z vyšších marží, než jsou obvyklé například v elektronice, ale na cestě ke koncovému zákazníkovi čekají mnohá úskalí. Velkou výzvou módních projektů je práce s cash flow, která začíná nákupem úspěšných sezónních kolekcí, které se nestanou neprodejnými ležáky na skladě,“ říká spoluzakladatelka konzultační agentury Online People Magdaléna Divišová. Klíčovým činitelem je podle ní také prodej padnoucího oblečení, aby se omezil počet vratek.

Velkou zásluhu o nastartování byznysu s prodejem módy on-line má e-shop Zoot. V současné podobě funguje od roku 2012. Rozjeli jej spoluzakladatel portálu Centrum.cz Oldřich Bajer a podnikatelé Ladislav Trpák a Petr Ladžov. V internetovém obchodu zavedli pro zákazníky velmi vstřícný model. Zahrnoval například dopravu zdarma na vše včetně případného vrácení zboží. Mimo jiné se tím podařilo prorazit mentální bariéru zákazníků, kteří se dlouho nákupu oděvů přes internet obávali.

MILIARDOVÝ OBRAT A PRODĚLEK

Firma k tomu vybudovala síť „výdejen radosti“, tedy výdejních míst, kde je možné si oblečení vyzkoušet a jednoduše vrátit. To byla další velká nákladová položka. „Koncept čistě výdejních/ vratkových míst je finančně mimořádně náročný, obchod musí prodávat i sám o sobě,“ dodala konzultantka Divišová z Online People.

Zoot jako první e-shop s oblečením utržil přes miliardu korun, avšak vytvořil i rekordní prodělek. Na účtu neuhrazené ztráty minulých let měl na konci loňského roku 306 milionů korun. Ani v letošním prvním pololetí nebyly výsledky o mnoho lepší. Provozní výsledek Zootu se dostal do minusu přes 55 milionů korun. „Vlivem náročné jarní sezóny, kdy bylo počasí velmi vzdálené jarním představám, se letos hospodářský výsledek firmy dramaticky nezlepší. Nicméně cílíme na udržení růstové trajektorie,“ sdělil Oldřich Bajer.

Firma reagovala škrtáním nákladů. Zrušila dopravu zdarma na vše, uzavřela výdejny v Rumunsku a propustila dvanáct procent lidí.

ZAKOTVENÍ V KOTVĚ

Do prodeje módy přes internet se pustil rovněž obchod Bibloo. Jeho většinovým majitelem je realitní magnát Václav Skala. Díky tomu mohl e-shop otevřít velkou vlajkovou kamennou prodejnu v obchodním domě Kotva, který Skalovi patří. Tržby firmy skokově rostou. Současně ale společnost předloni vytvořila ztrátu 82 milionů korun. Loňské výsledky firma dosud nezveřejnila.

Těsně nad nulou se drží slovenský e-shop Factcool, který již podniká i v Česku. Jedním z jeho investorů je další realitní miliardář Ivan Chrenko.

Do Česka v létě vstoupil i největší evropský e-shop s oblečením Zalando. Podobně jako kdysi Zoot zkouší nalákat zákazníky na dopravu i vracení zboží kompletně zdarma. Na rozdíl od tuzemské konkurence na celoevropské úrovni Zalando vydělává. Výhled na letošní výdělek se však zhoršil. Zalando původně očekávalo zisk před zdaněním a úroky v rozpětí 220 až 250 milionů eur. Nedávno obchod snížil odhad na 150 až 190 milionů eur. Důvodem mají být rozmary počasí.

Technologie řeší, jak si oblečení „vyzkoušet“

Kolem byznysu s prodejem oblečení přes internet se začaly objevovat start-upy, které internetovým obchodníkům nabízejí nástroje k usnadnění cesty k zákazníkům. Například společnost SizeID vyvinula technologii, která kupujícímu doporučí nejsprávnější velikost oblečení a obuvi. Investorkou v SizeID je většinová majitelka sítě výdejních míst Zásilkovna Simona Kijonková. Podle odborníků mají podobná řešení smysl. „Téměř třetina lidí vnímá jako hlavní bariéru nemožnost si zboží vyzkoušet, což je nejvíce ze všech segmentů zboží,“ uvedl konzultant Jan Penkala z poradenské firmy Acomware. Dalším start-upem v této branži je Virtooal. Nabízí virtuální zrcadlo, díky němuž zákazník na obrazovce vidí sebe sama oblečeného do módního kousku, který si přeje vyzkoušet. Spoluvlastníkem společnosti je bývalý šéf internetového obchodu Mall.cz Vít Endler.

 

Českem hýbají komunální a senátní volby 2018. Výsledky sledujte online zde >>>