Cestovní kanceláře zažily brutální sezónu | E15.cz

Cestovní kanceláře zažily brutální sezonu. Hlásí propady až sto procent

Vladan Gallistl

Na začátku letošního roku to vypadalo na skvělou letní sezonu. Cestovní kanceláře hlásily obrovský zájem Čechů o prodeje během takzvaného first moment. Očekávané žně ale překazil koronavirus, který letošek proměnil v noční můru cestovních kanceláří.

„Sezona je celkově brutální a není vidět světlo na konci tunelu,“ uvádí místopředseda představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež a dodává: „Propad je obrovský. U některých kanceláří je propad o sedmdesát i sto procent, pokud se specializují na exotiku.“

Podobně se vyjadřují cestovní kanceláře i internetoví prodejci zájezdů. „Jsme na deseti procentech loňských obratů,“ říká obchodní ředitel Exim Tours Petr Kostka s tím, že cestovní kancelář po rychlém otevření Řecka či Bulharska očekávala mírnější propad, a to o sedmdesát procent.

„Očekáváme meziroční pokles celkového obratu přibližně o sedmdesát procent,“ dodává Ondřej Rušikvas, provozní ředitel cestovní kanceláře Blue Style. Propad na deset až patnáct procent loňského objemu uvádí mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk. 

Kromě cestovek pociťují pokles také internetoví prodejci zájezdů. „Jsme v obratu oproti loňsku zhruba na dvaceti procentech,“ vyčísluje Andrea Řezníčková, mluvčí internetové cestovní agentury Invia.cz.

Koronavirus tak slibně rozjetou sezonu zcela rozvrátil. „Letošní sezonu jsme si samozřejmě ještě na konci ledna představovali úplně jinak, ale takový už je cestovní ruch,“ dodává Bezděk s tím, že odvětví je závislé na vnějších vlivech, které jsou mimo kontrolu kanceláří.

„Do momentu vypuknutí pandemie jsme zaznamenali nárůst obratu oproti minulému roku o 27 procent. Vypuknutí koronakrize tedy zcela zásadně ovlivnilo dosavadní průběh sezony,“ líčí Rušikvas.

Ze tří nejoblíbenějších destinací Exim Tours – Turecka, Egypta a Řecka – byla totiž podle Kostky otevřena jen řecké letoviska. Do zbylých dvou destinací se letos nelétá a nepodařilo se je zcela nahradit. „Obě destinace jsou pro českou turistiku hodně důležité a lze je nahrazovat jen složitě,“ dodává Papež s tím, že nabízejí all inclusive hotely za příznivé ceny, což je pro část populace zajímavé.

Čeští turisté se však už začínají orientovat na jiné země. „Velmi dobře se prodává Tunisko, které je typově podobnou destinací. Z hlediska celé letní sezony klienti nejčastěji volili řecké ostrovy,“ popisuje Bezděk.

Tunisko podle Řezníčkové zažívá letos boom. „Je to také země s velkými rezorty, hotely s all inclusive, pouhé 2,5 hodiny (letu, pozn. red.) z Prahy, stálé slunečné počasí a opravdu skvělé ceny,“ doplňuje Řezníčková.

I Tunisko ale nepříznivě pocítilo dopad pandemie. „Jsme zhruba na třiceti procentech oproti loňskému roku,“ uvedl pro deník E15 obchodní ředitel hotelu Vincci Helios Djerba Slim Mhaya.

Celosvětově bude letošní rok pro cestovní ruch tragický. Propad tržeb už ostatně způsobil existenční problémy řadě tuzemských cestovek.

„Přes sto cestovních kanceláří přerušilo činnost, čtyři zkrachovaly a několik požádalo o moratorium. Je to složitá situace,“ uvádí Papež a dodává, že některé cestovky zjevně nepřežijí. Mimo jiné o ochranu před věřiteli požádala pátá největší kancelář Firo-tour.

Cestovní kanceláře proto usilují o státní pomoc. „Jednáme o ní několik měsíců, ale nikdo nás zatím nevyslyšel,“ říká Papež. Pomoc na rozdíl od cestovek dostaly například hotely.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!