Coop zavádí v Česku automatické prodejny. Nepotřebují prodavačky ani pokladní

COOP vytváří i nové modulární prodejny.

COOP vytváří i nové modulární prodejny. Zdroj: COOP

Nový interiér prodejny COOP ve Vsetíně
Nový interiér prodejny COOP ve Vsetíně
Přestavěný COOP ve Valašském Meziříčí
Přestavba prodejny COOP v Lednici je dílem ateliéru Létající inženýři.
Revitalizovaná prodejna COOP v Hořovicích
19
Fotogalerie

Úsporu mzdových nákladů a nonstop provoz si síť družstevních obchodů Coop slibuje od startu nového konceptu obchodu bez stálé přítomnosti personálu. První otevře v únoru ve Strakonicích. Náklady na proměnu jedné prodejny se mají pohybovat kolem milionu korun.

Vedení firmy uvádí, že strakonickou novinku doplní provozovna v Kaplicích a podle výsledků budou přibývat další. Coop se při tvorbě konceptu inspiroval sesterskými řetězci ve Skandinávii, kde podobné obchody fungují již několik let. 

Venkovské obchody mají standardní otevírací dobu, jež obyvatelům, kteří jezdí za prací mimo obec, nevyhovuje, protože zavírají odpoledne. Možnost nákupu v pozdějších hodinách tak v některých vesnicích nabízejí pouze večerky a v krajním případě benzínové pumpy.

„Slovo samoobsluha získává nový obsah. Koncept automatického obchodu se přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy,“ hodnotí novinku Lukáš Němčík, ředitel sítě pro rozvoj a marketing. 

Mimo standardní otevírací dobu bude k dispozici celý obchod, uzavřené budou jen pulty s lahůdkami či uzeninami. Automatické obchody však budou mít rozšířenou nabídku baleného zboží.

Platba za zboží má fungovat na principu samoobslužných pokladen. Zákazník bude moci opustit prodejnu s nákupem po ověření platby. Dodavatelem technologického řešení je společnost Knowinstore.

„V obchodě budou zákazníci nakupovat, pokud mají bankovní identitu a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. Každý tak bude jasně identifikován a dvojitý vstup do prodejny nevpustí nikoho bez této identifikace. Prostor obchodu bude navíc hlídán kamerovým systémem,“ doplnil Němčík.

Coop v nedávné době začal zkoušet také rozvážku potravin, které se věnuje i konkurence. Určitou alternativu bezkontaktního nakupování představuje Rohlík Point. Nákup si tam mohou vyzvednout zákazníci, kteří se nechtějí setkat s kurýrem a vázat se na něj časově. On-line supermarket Rohlík.cz navázal spolupráci s Alzou a bude využívat i její AlzaBoxy.

Venkovští zákazníci se patrně brzy dočkají rozšíření lokalit zavážky. „Chceme maximálně využít stávajících tras a jízd kurýrů, mimo jiné i z ekologických důvodů. Když už místem projíždíme, není důvodu tam rovnou nezavézt nákup. Proto plánujeme postupně dovážet potraviny z Rohlíku i do menších měst či vesnic, které jsou po cestě ke stávajícím zákazníkům,“ přiblížila plány mluvčí společnosti Denisa Morgensteinová.

Konkurenční Košík.cz už rok rozváží do celého Česka a zákazníci si mohou vybírat z dvanácti tisíc položek suchého sortimentu. „Služba, která byla původně koncipována jako pomoc domácnostem v době pandemie, se v průběhu roku výrazně proměnila. Dnes slouží také k zásobování domácností v obcích s horší dostupností kamenných prodejen a využívají ji i lidé, kteří z měst utekli pracovat na chaty a chalupy nebo do takzvaných druhých domovů,“ uvádí mluvčí Košíku František Brož.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
• Videohub