Dáme jídlo poprvé neprodělá. Pandemie ho vytáhla k rekordním tržbám

Dáme jídlo čeká letos rekordní tržby 750 milionů.

Dáme jídlo čeká letos rekordní tržby 750 milionů. Zdroj: Dáme Jídlo

Šéf Dáme Jídlo Filip Fingl. Firma díky pandemii rychle roste.
Po letech ztrát se může rozvozce jídel dostat na nulu.
Šéfkuchař Zdeněk Pohlreich kritizuje rozvozce jídel za vysokou marži.
Marže, jenž platí restaurace, může dosahovat až čtyřiceti procent z ceny objednaného jídla.
5
Fotogalerie

Málokterá událost mohla byznysu s rozvozem jídel pomoci tak, jako vleklá pandemie. Dokládá to i společnosti Dáme jídlo, která zprostředkovává prodej a rozvoz jídel partnerských restaurací. Podnik dosud jen zvyšoval ztráty a rostly mu stamilionové finanční závazky. Letos by měl díky rekordním tržbám ve výši zhruba tři čtvrtě miliardy poprvé neprodělat.

Zájem o nákup dovezených obědů či večeří kopíruje vlny nákazy. V první i druhé vlně poptávka rostla. „Množství objednávek meziročně stoupá dlouhodobě asi o polovinu. Tržby se letos budou pohybovat kolem 750 milionů. Doufáme, že rok 2020 ukončíme kolem černé nuly,“ uvádí výkonný ředitel firmy Filip Fingl. Zatímco v roce 2017 „obědy a večeře v pytlíku“ utržily 209 milionů, o rok později to bylo 270, loni 412 a letos rekordních 750 milionů korun.

Rychlou expanzi na tuzemském trhu dosud provázel růst provozních ztrát. V roce 2015, kdy se byznys rozjel naplno, společnost prodělala téměř padesát milionů korun. Ztráty v desítkách milionů kupila i v dalších letech, až se znovu vyšplhaly na loňských téměř padesát milionů. Zároveň rostly finanční závazky, zatímco v roce 2015 činily 76 milionů, loni už přesáhly třísetmilionovou hranici. Společnost to zdůvodňuje investicemi, díky kterým dnes nabízí službu ve 170 městech.

„Za partnerské restaurace řešíme veškeré podněty, požadavky a dotazy zákazníků. Tuto oblast si kompletně bereme na sebe, aby se restaurace mohly soustředit čistě na přípravu jídel,“ říká Fingl. Jen za marketing společnost, jíž v roce 2012 založil Tomáš Čupr, měsíčně utrácí desítky milionů.

Část restauratérů kritizuje rozvozce jídel za příliš vysokou marži účtovanou za rozvoz, údajně může dosahovat třiceti až čtyřicet procent z ceny objednaného jídla. Považuje se za rukojmí rozvážkových firem. Podle Dáme jídlo nejde o marži, ale o poplatek, přičemž společnost tvrdí, že ji z objednávky zůstává 2,6 koruny.

Patrně nejvýraznější postavou na straně kritických hlasů je podnikatel Zdeněk Pohlreich, jenž se spojil se společností Storyous. Společně rozjeli portál OneMenu, na kterém restaurace platí za rozvoz fixní cenu. Marže pro Storyous je jednotná, a to 3,79 procenta za objednávku.

Na vlně pandemie se svezly i on-line prodejci potravin Rohlík a Košík. Oba obchody evidují meziroční růst obratu o zhruba osmdesát procent, oba také rozšířily nabídku o doručování hotových jídel. Rohlík, největší prodejce potravin on-line, denně přiváží zákazníkům dvacet tisíc nákupů. O polovinu víc než loni. Vzhledem k raketově rostoucí poptávce po těchto službách zahrnuly do nabízeného sortimentu trvanlivé potraviny i dva největší e-shopy Alza a Mall.

Síť kurýrů Dáme jídlo se rozrostla na 3500. V centru Prahy roznášejí pěšky, jinde na kole, skútru či ve vlastním nebo zapůjčeném autě. Dovezení jídla průměrně trvá do půl hodiny, tvrdí firma. K obědům a večeřím na podzim přibyly snídaně. V létě firma zahájila spolupráci s Tesco Expres, zatím jen v Praze tak nově rozváží potraviny, květiny nebo vitamíny. Dáme jídlo patří pod Delivery Hero, nadnárodní doručovatelskou síť sídlící v Německu.