Fenomén Vinted. Online platformy s věcmi z druhé ruky rostou díky oblečení nebo vinylu

Platformě Vinted, která má jen v Česku přes milion uživatelů, se v minulém roce povedlo zvýšit tržby o více než polovinu.

Platformě Vinted, která má jen v Česku přes milion uživatelů, se v minulém roce povedlo zvýšit tržby o více než polovinu. Zdroj: Shutterstock

Nejen online tržiště, ale i další platformy s věcmi z druhé ruky, zejména s oblečením, v poslední době zaznamenávají stále větší popularitu. Obchodnímu portálu Vinted, který v Česku registruje přes milion uživatelů, se v minulém roce povedlo zvýšit tržby o více než polovinu. „Zájem o cirkulární ekonomiku je zřetelný například na oblečení, kde zákazníci vyhledávají zajímavé kousky především do dvou set korun,“ podotýká vedoucí optimalizace pro vyhledávače na portálu Aukro Jakub David.

Platformám podle zprávy o cirkulární módě od Sellpy, původně švédské platformy s oblečením z druhé ruky, nahrává do karet hlavně nižší cena, ale i touha lidí být šetrnější k životnímu prostředí. Ačkoliv podle nedávné studie o dopadu změny klimatu od online tržiště Vinted na něm polovina lidí nakupuje právě kvůli cenové dostupnosti, každý pátý člověk by si pořídil věc z druhé ruky, i kdyby stála téměř stejně jako nová.

Zmíněná litevská platforma Vinted, na které mohou lidé sami oblečení i bytové doplňky prodávat a nakupovat, tak zvýšila tržby z 245,3 milionu eur v roce 2021 na loňských 371,4 milionu. A zatímco si přede dvěma roky připsala rekordní ztrátu ve výši 118 milionů, v minulém roce ji dokázala snížit o více než polovinu na 42,9 milionu eur.

„V posledních několika letech jsme obecně zaznamenali meziroční nárůst v počtu zařazených položek, jichž je v současnosti více než 550 milionů, nebo v počtu nově registrovaných členů. Dnes máme celosvětově více než osmdesát milionů registrovaných členů na devatenácti trzích. Pro srovnání, loni touto dobou činil počet členů naší globální komunity 65 milionů,“ uvádí PR manažerka Vinted Magdalena Szlazová.

Vinted totiž v minulém roce vsadil na masivní propagaci, expanzi a na propojení jednotlivých trhů. Spojil takto český trh s Polskem a Slovenskem, díky čemuž vzniklo jedno velké tržiště s více než osmi miliony registrovaných uživatelů. Nově se Vinted rozrostl i do Rumunska, již loni pak došlo ke spuštění právě na Slovensku, ve Švédsku a v Maďarsku. 

Nárůst poptávky po oblečení z druhé ruky vnímají i v Sellpy, které nyní z velké části vlastní řetězec H&M. „Po second handech je mezi spotřebiteli velká poptávka a jedná se o jeden z nejrychleji rostoucích segmentů trhu v rámci módního průmyslu na celém světě,“ tvrdí PR manažerka Sellpy Andrea Maricicová.

Prostřednictvím své stránky nyní nabízí více než 2,5 milionu položek v České republice, další čísla nebo případné plány na rozšíření v Česku ale nyní Sellpy nechce sdílet. V Česku jde zatím pouze nakupovat, prodávat tady platforma neumožňuje.

Zájem o český Sbazar je konstantní. „Pokud se podíváme na srovnání měsíční návštěvnosti služby Sbazar.cz optikou počtu reálných uživatelů, tak jsme v letošním květnu dosáhli 1 858 140 uživatelů, loni v květnu to bylo 1 797 186 reálných uživatelů,“ říká ředitel divize Oborových služeb Seznam.cz Pavel Kolář. Proměňuje se ale poptávané zboží. Aktuálně zákazníky nejvíc táhne auto-moto, vybavení domácnosti, starožitnosti a hobby a umění.

Aukro aktuálně zaznamenává podle Davida růst v desítkách procent ročně. „Díky Vinted trendu oblečení nekončí ve spalovnách a jeho cyklus se prodlužuje o další roky. Ve sběratelství rostou o desítky procent sportovní předměty a vysoký zájem je o starý porcelán; jedná se o šedesátiprocentní meziroční růst,“ popisuje David. Neustále přibývá také uživatelů, za poslední rok navíc nárůst výrazně zrychlil. „Máme přes 4,2 milionu registrovaných uživatelů a počet těch aktivních výrazně roste,“ dodává.

Na popularitě v minulém roce získaly třeba i vinylové desky. „Zaznamenaly růst o 64 procent a stávají se jednou z největších sběratelských kategorií,“ říká David. O třetinu vyrostly i mobilní telefony a grafické karty, v kategorii móda pak vloni portál dosáhl obratu 65 milionů korun a více než dvacetiprocentního růstu v úspěšně ukončených nabídkách.

Spolu s popularitou platforem z druhé ruky přibývá také podvodů. V poslední době se jejich cílem stala zejména platforma Vinted. Ta sice v minulém roce zavedla ochranu kupujících, přes niž je možné nakupovat za příplatek, kdy Vinted garantuje vrácení peněz a bezpečnou platbu, podvody ale cílí hlavně na začínající uživatele při registraci.

Jeden z podvodů na svém instagramovém účtu popsala například i modelka Bára Podzimková. Nového uživatele osloví zájemce přes zprávu s tím, že potřebuje číslo účtu. Následně prodávajícímu přijde textová zpráva s odkazem, že stačí zadat platební údaje a peníze od zájemce přijdou. Ve skutečnosti se však takto člověk simultánně připojují ke svému účtu a může přijít až o vyšší desetitisíce.

I na Aukru proto zákazníci zejména u zmíněných grafických karet zpravidla využívají bezpečnou platbu. „Garantujeme jim vrácení peněz v případě nespokojenosti. Navíc se tím vyhýbají riziku podvodu, kterých poslední dobou na ostatních bazarových portálech přibývá,“ přibližuje David.