Horským střediskům chybí peníze od cizinců. Češi, kteří utrácejí méně, je nenahradí

Stezka korunami stromů Krkonoše

Stezka korunami stromů Krkonoše Zdroj: Stezka korunami stromů Krkonoše

Šumava
Šumava
Stezka v Pustevnách
Stezka korunami stromů Krkonoše
Rozhledna na Blaníku
8
Fotogalerie

Takhle turbulentní období nepamatují. Provozovatelé horských středisek a na ně napojení podnikatelé museli nejprve kvůli pandemii koronaviru předčasně ukončit zimní sezonu, na které každoročně vydělají výrazně více než na letní, nyní se potýkají s absencí turistů ze zahraničí.

Prázdné pokoje, které by běžně obsadili Němci či Poláci sice částečně zaplnili Češi, kteří místo Thajska či Řecka volí bezpečnou domácí dovolenou, v restauracích či obchodech ale utrácí násobně méně než turisté ze sousedních zemí.

„Obvyklý podíl zahraničních turistů je až třetina, letos činí nanejvýš deset procent, na některých místech i třeba pět procent,“ uvádí ředitel Asociace horských středisek Libor Knot. „Vzhledem k situaci v jarních měsících a nejistému podzimu se v žádném případě nepodaří nahradit výpadek cizinců domácími zákazníky,“ dodává.

Finanční ztráty středisek se meziročně pohybují v řádu desítek procent. V součtu s předčasným koncem zimní sezony, pomalým rozjezdem a nejistým koncem té letní střediska sčítají ztráty v desítkách až stovkách milionů, vyplývá ze zjištění asociace. Letní sezona tvoří čtvrtinu až třetinu příjmů středisek, která proto do letních aktivit nainvestovala za poslední tři roky asi půl miliardy. Návštěvnost za tu dobu rostla vždy asi o pět procent.

Podnikatelé tak stoply investice, na propouštění ale většinou nedošlo, střediska se spíše potýkají s nedostatkem kvalifikovaného personálu.

„Začátek sezony byl mimořádně komplikovaný, lidé s plánováním vyčkávali do poslední chvíle, návštěvnost je navíc víc než kdy jindy závislá na počasí,“ přibližuje Marián Galajda, manažer komunikace Tatry mountain resorts (TMR). Ta patří mezi středoevropské lídry v horském byznysu, spoluvlastní ji miliardář Igor Rattaj. Firma kromě areálů Ještěd a Špindlerův Mlýn provozuje také střediska v Polsku, Rakousku i největší areály na Slovensku.

„Sezona na Slovensku je ovlivněná velkým výpadkem klientely z Polska, chybí i návštěvníci z Německa a Israele, někde ubylo i Čechů,“ doplňuje Galajda. Obsazenost hotelů a akvaparků se i přes pomalý rozjezd může dorovnat té loňské, uvedla společnost, odhad tržeb za sezonu ale sdělit nechtěla. Z bezpečnostních důvodů nevytěžuje kabiny lanovky tak jako v minulosti, opatrnější přístup pro návštěvníky zároveň znamená delší stání ve frontách.

Zatímco v uplynulých letech Češi převážně nakupovali tuzemské víkendové pobyty, letos je největší poptávka po týdenních až dvoutýdenních dovolených, vyplývá z dat portálu Slevomat, který prodává meziročně dvojnásobek pobytů v Česku. K nejoblíbenějším destinacím patří jako už tradičně Krkonoše, Morava, Šumava či Beskydy.

„Nejdražší je jižní Morava, tam nemuseli s cenami hýbat vůbec, tam vždy jezdili hlavně Češi. To samé Krkonoše, Šumava, Lipno. Jiná situace je v hlavním městě, lázních nebo v Českém Krumlově,“ popisuje ředitel Slevomatu Ladislav Veselý. „Zahraniční turisti tam chybí, ceny proto šly dolů. Nejvíce v Praze, kde lze sehnat průměrný víkendový pobyt pro dva za tři tisíce a to v hotelech vyšších kategorií,“ říká.

Jeden z největších areálů na Šumavě Ski&Bike Špičák nabízí asi osmdesát míst v turistických chatách. Kvůli bezpečnostním omezením zahájil provoz až začátkem června. „Nejezdily k nám obvyklé školy v přírodě ani školní výlety, takže jsme byli na desetině obvyklé kapacity v této roční době. Červenec je úplně o něčem jiném, jsme už nad průměrem a srpen vidím stejně dobře,“ doufá spolumajitel areálu Vladimír Kasík.

V posledních týdnech návštěvnost areálu prudce stoupla, areálu na rozdíl od většiny středisek tržby naopak meziročně narostly o polovinu.

Střediskům i dalším ubytovatelům komplikuje byznys nemožnost dlouhodobého plánování vzhledem k nejasnému vývoji bezpečnostní situace. „Otazník stále visí nad obdobím září – říjen, kdy nastává pokles rodinné dovolené a vzhledem k situaci nebude tolik tradičních firemních nebo zahraničních zákazníků,“ varuje Knot z asociace.