Král českých bazarů otevřel obří muzeum aut, miliardy za „Áčka“ ho vynesly mezi nejbohatší Australany
Zakladatel největší středoevropské sítě autobazarů AAA Auto Anthony Denny se po 24 letech v Česku loni vrátil do rodné Austrálie, kde odstartoval novou etapu svého podnikání. V zemi rozjel developerské projekty a také investoval přes miliardu korun do otevření největšího muzea aut na jižní polokouli. Denny zároveň díky výnosu z lukrativního prodeje svého bazarového řetězce pronikl mezi nejbohatší Australany.
Českoaustralský byznysmen se „Áček“ zbavil před dvěma lety. Tehdy 95 procent bazarové firmy koupil za 220 milionů eur polský fond Abris Capital Partners. V rámci této transakce prodal svůj podíl 81,4 procenta i Denny. Vyinkasoval tak bezmála 189 milionů eur, což je podle současného kurzu 5,1 miliardy korun nebo přes 270 milionů australských dolarů.
Navíc z Dennyho se stal korunový miliardář již v roce 2007, kdy úspěšně uvedl akcie bazarové sítě na pražskou a budapešťskou burzu. A samozřejmě AAA Auto většinou generovalo zisk. Podnikatel tak nahromadil slušný majetek, který jej vynesl do respektovaného žebříčku dvou set nejbohatších lidí v Austrálii BRW Rich 200. Se jměním vyčísleným na 333 milionů dolarů (téměř 6,3 miliardy korun) je letos na 190. místě.
Anthony Denny však své peníze nenechal zahálet. Loni po návratu na nejmenší kontinent založil developerskou firmu Central Real, s níž rozjel desítku převážně bytových projektů. Ty se nyní nacházejí v různých fázích vývoje, od plánování až po probíhající výstavbu.
Čtyřiapadesátiletý byznysmen, který se narodil v Austrálii a jehož otec byl český emigrant z roku 1948, podle vyjádření pro australská média do projektů Central Real investuje celkem 190 milionů dolarů (3,6 miliardy korun). Z toho 60 milionů už prý utratil za nákupy nemovitostí a „dalších 130 milionů půjde do výstavby,“ upřesnil Denny pro deník Express Advocate.
Stovky bytů u Sydney
Central Real buduje luxusní projekty různé velikosti, celkem nabídne 450 bytů v Gosfordu a okolí, což je město na pobřeží oceánu zhruba 80 kilometrů severně od Sydney. „Gosford má enormní růstový potenciál,“ vysvětlil Denny v Express Advocate.
Například dokončované apartmány Vue leží jen 200 metrů od mořského zálivu a zároveň kousek od nádraží, odkud jezdí vlaky do Sydney. Denny u tohoto projektu přišel také s výhodnou nabídkou pro mladé. Dává jim možnost zaplacení jen pětiprocentní zálohy místo obvyklé desetiny a ještě má pro ně voucher za 10 tisíc dolarů na pořízení nábytku. Zájem o Vue je prý velký.
Ne všechno ale funguje podle představ bývalého českého bazarového krále. Třeba si postěžoval na byrokracii prodlužující vyřizování potřebných povolení a příliš se mu nepovedla investice do patrového parkoviště, jehož plánované rozšiřování kritizují místní lidé. „Skutečně jsme se rozhodli jej prodat. Na můj vkus je to příliš kontroverzní situace,“ vysvětlil Denny.
Jeden zajímavý projekt už však byznysmen v Gosfordu dokončil. Loni tam otevřel velkorysé muzeum automobilů Gosford Classic Car Museum. Tvoří jej ohromná hala, v níž je na 11 tisících metrech čtverečních seřazeno kolem 450 naleštěných vozů, jejichž celková hodnota podle informací muzea činí neuvěřitelných 70 milionů dolarů (přes 1,3 miliardy korun). Muzeum se také chlubí tím, že je největší svého druhu nejen v Austrálii, ale i na celé jižní polokouli, a ve světě se prý řadí do první pětky.
Denny zdůvodňuje investici do sbírky svou vášní pro veterány. „Otevření muzea se stalo vrcholem Tonyho života. Auta vnímá jako umělecké dílo,“ píše se na internetových stránkách Gosford Classic Car Museum, v němž pracuje 30 lidí plus deset nadšenců z řad dobrovolníků a vstupné je 20 dolarů.
Většinu exponátů světoznámých značek Denny a jeho lidé sehnali v Austrálii, výjimkou jsou auta pocházející ze střední a východní Evropy. Česko má zastoupení v podobě vozu Aero 662 z roku 1932. Mezi největší taháky patří hodně neobvyklý stroj Aussie Invader 3, s nímž se Australan Roscoe McGlashanv roce 1996 pokoušel pokořit pozemní rychlostní rekord. Aussie Invader dosáhl rychlosti 1026 kilometrů za hodinu, ale jeho pokus nebyl regulérní.
Vzhledem k minulosti bývalého majitele „Áček“ není překvapením, že muzeum zároveň funguje i jako bazar. Majitelům zajímavých aut nabízí možnost výkupu a současně desítky vozů prodává. Klientela je ale v tomto případě trochu jiná než u běžného autobazaru, ceny vzácných veteránů se totiž pohybují v desítkách tisíc dolarů.
Denny v roce 1992 založil v Česku společnost na dovoz aut z USA, o dva roky později rozjel pod značkou AAA Auto prodej ojetin. Z firmy postupně vytvořil největší bazarový řetězec ve střední a východní Evropě. V letech 2007 až 2013 se akcie skupiny obchodovaly na burzách v Praze a Budapešti. Upisovací cena při IPO ve výši 55 korun byla zajímavá hlavně pro Dennyho, investoři se ale napálili. Začínala totiž krize a cena akcií se propadla. Když AAA Auto z burzy v roce 2013 odcházelo, nabízelo odkup akcií po 23 korunách.
V současnosti mají „Áčka“ dohromady přes 40 poboček v Česku, Na Slovensku, V Maďarsku a Polsku. V minulosti firma podnikala i v Rumunsku a Rusku. Skupina, pod níž patří i značka Mototechna, ročně prodá přes 60 tisíc ojetin.