LOM Praha letos skončí s kladným hospodářským výsledkem. Zvažuje nová letadla

Letoun Aero L-39NG

Letoun Aero L-39NG Zdroj: Aero Vodochody

L-39NG při testech v Maďarsku
Testy letounu Aero L-39 NG slovenskými armádními piloty na letišti Sliač
maďarsští instruktoři před L-39NG
Testy letounu Aero L-39 NG slovenskými armádními piloty na letišti Sliač
Letoun Aero L-39NG
7
Fotogalerie

Státní podnik LOM Praha letošní rok uzavře s kladným hospodářským výsledkem. Do plusových čísel se dostane po dvou letech, kdy vykazoval ztrátu v řádu desítek až nižších stovek milionů korun, řekl jeho ředitel Jiří Protiva, který do funkce nastoupil počátkem letošního roku. Do budoucna chce podnik stabilizovat. Jako s hlavním zákazníkem i nadále počítá s Armádou ČR, kapacity podniku chce ale nabídnout i mimo oblast vojenského a leteckého průmyslu. Za výzvu do nejbližších let považuje přípravu na opravy nových vrtulníků, které armáda pořizuje v USA, na výcvik jejich pilotů i nákup nových výcvikových proudových letadel L-39NG.

Ekonomickou stabilizaci státního podniku, jehož zakladatelem je ministerstvo obrany, dostal Protiva po svém příchodu za hlavní úkol. Do LOM Praha nastoupil jako krizový manažer z jiného státního podniku Vojenský technický ústav (VTÚ), který se v minulosti potýkal s podobnými potížemi a Protivovi se je podařilo překonat. Za loňský rok LOM Praha vykázal ztrátu asi 80 milionů korun, o rok dříve asi 188 milionů.

Podle Protivy byla předchozím managementem plánována ztráta i na letošek, a to mezi 30 až 40 miliony korun. „Mohu konstatovat, že za rok 2021 bude podnik v kladných číslech. Řekl bych, že se dostal zase zpátky do sedla,“ poznamenal. Letos podle něj bude LOM Praha v plusu v řádu jednotek milionů korun. Dodal, že se vylepšila i situace týkající se cash-flow.

Za důvody zlepšení situace považuje využití nástrojů krizového managementu nebo aktivní a otevřenou komunikaci s ministerstvem, zákazníky i zaměstnanci. „Pociťoval jsem, že tady byla určitá demotivace zaměstnanců, když viděli ta hospodářská čísla,“ řekl.

Státní podnik se také podle něj otevřel zákazníkům v nových oblastech. „Mnoho těch portfolií tady de facto spalo, probudili jsme je v tom smyslu, že jsme je aktivně nabídli nejenom do vojenského prostředí, ale i do civilního sektoru. Byl jsem velice překvapen, jak pozitivní ohlas to mělo,“ poznamenal. Do strojírenského nebo automobilového průmyslu třeba LOM Praha nabídl svou galvanovnu, strojní obrábění nebo nedestruktivní testování. České firmy podle něj po zkušenosti z období pandemie, kdy byly zpřetrhány zahraniční vazby, více hledaly partnery na českém území.

Protiva chce, aby primárním zákazníkem i nadále zůstala česká armáda, pro kterou podnik zajišťuje třeba opravy a servis ruských vrtulníků řady Mi nebo výcvik pilotů. „Máme ale kapacitu i možnosti nabídnout své schopnosti i jiným subjektům,“ řekl.

Do budoucna se LOM Praha i nadále zaměří na servis, údržbu a modernizace pro ruské vrtulníky Mi, které stále slouží v české armádě i dalších evropských zemích. Zejména členské státy NATO ale ruské stroje vyměňují za západní techniku a pozvolna končí i ve výzbroji české armády. Pro státní podnik bude východní provenience i nadále představovat důležitou obchodní příležitost, opravovat může třeba stroje a dílčí komponenty polské, irácké nebo ghanské armády. Postupně ale musí podle Protivy hledat nová portfolia.

Jedním z nich budou vrtulníky od firmy Bell, které česká armáda pořizuje z USA. LOM Praha bude mít na starosti zajištění jejich servisu, údržby, modernizace i fungování leteckého simulačního centra.