Armáda chce přes 150 drahých útočných vozidel. Můžou jí chybět peníze na brigádu, s níž počítá NATO | E15.cz

Armáda chce koupit drahá auta pro výsadkáře. Nezbude pak na brigádu, s níž počítá NATO

Pavel Otto

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Osmkrát dražší než dosavadní speciálně upravená auta Land Rover Defender mají být nová lehká útočná vozidla pro výsadkáře. Jako zbytečný luxus působí i to, že vojsko jich chce 180 v ceně zhruba po 40 milionech korun včetně logistiky. Za to by bylo možné pořídit osm landroverů. NATO navíc po Česku nežádá budování jednotek určených pro zahraniční mise. Stěžejní je těžká brigáda vyzbrojená moderními tanky či bojovými vozidly pěchoty, která má od poloviny dekády chránit teritorium České republiky. 

„Dodavatele lehkých útočných vozidel budeme zřejmě soutěžit, výsledek by měl být známý v příštím roce. Veškerá rozhodnutí ale budou na novém vedení ministerstva obrany,“ uvedl mluvčí úřadu Jan Pejšek. Dodal, že kolegium končícího šéfa rezortu Lubomíra Metnara (ANO) o kontraktu nejednalo a do nástupu vlády Spolu a Pirátů STAN to neplánuje.

Nákupčí při loňském průzkumu trhu oslovili dvacítku dodavatelů, odpovědělo jich dvanáct. Útočná auta považuje za prioritu velení armády. Chce jich 159 pro 43. výsadkový pluk typu komando, který vznikl loni v říjnu. Další vozy mají sloužit 601. skupině speciálních sil., proto podléhá tato část zakázky utajení.

Vedení ministerstva není podle informací deníku E15 projektu nakloněno. Mimo jiné proto, že by chyběly peníze na samohybné minomety ráže 120 milimetrů pro takzvané brigádní úkolové uskupení, s nímž počítá NATO. Investice by se musela odsunout.

Ani poslankyně Jana Černochová (ODS), pravděpodobná Metnarova nástupkyně, není přesvědčena o tom, že jsou vozidla pro výsadkáře nezbytná. „Prioritní teď musí být řešení tendru na pásová bojová vozidla pěchoty, protože to je náš hlavní závazek – vybudování těžké brigády. A všichni se musejí soustředit na modernizaci právě 7. mechanizované brigády, která je pro armádu páteřní,“ řekla.  

K samotnému nákupu lehkých útočných vozidel Černochová podrobné informace nemá. „Na výboru pro obranu jsme ji nikdy neprojednávali a neměla jsem žádnou možnost se s ní detailně seznámit,“ podotkla.

S podobnou, byť mnohem menší zakázkou vojsko narazilo už za exministra obrany Alexandra Vondry (ODS). Žádalo tehdy tři vozy Jackal od britské firmy Supacat, jedno mělo stát 33 milionů. Stejné typy jsou ve hře nyní.

„Připravujeme se na svět po Afghánistánu. Je tedy otázka, zda by průzkumníci neměli disponovat jinou schopností, která jim schází. A tou je aeromobilita,“ argumentoval v té době Vondra.

Operace v Afghánistánu skončila letos odchodem amerických vojáků ze země. Jedinou větší zahraniční misí, které se česká armáda účastní, je výcvik jednotek v Mali. 

I kvůli stávajícímu napětí mezi Polskem a Běloruskem klade NATO důraz na teritoriální, nikoli expediční síly. V případě Česka je to zmíněná mechanizovaná brigáda, jejíž tanky T-72 a bojová vozidla pěchoty pamatují ještě minulý režim.

„Naši vojáci jezdí ve strojích, ve kterých jezdili jejich otcové a dědové v dobách Varšavské smlouvy. To se musí změnit,“ dodala Černochová.

Vedle těžké 7. mechanizované brigády a střední 4. brigády rychlého nasazení představuje 43. výsadkový pluk sílu okamžité reakce, která má být schopna plnit úkoly do několika hodin kdekoli na světě.   

Možní dodavatelé útočných vozidel

  • K dodavatelům speciálních vozidel pro výsadkáře patří česká firma Dajbych s autem Gepard na platformě Toyota Land Cruiser. Česká armáda loni nakoupila 1200 vozů Toyota Hilux od společnosti Glomex MS.
  • Státní podnik VOP CZ nabízí ve spolupráci s výrobcem Nimr Automotive ze Spojených arabských emirátů platformu založenou na víceúčelovém vozidle Ajban. Ve výzbroji je mají ozbrojené složky arabských zemí.
  • VOP CZ zároveň uzavřel spolu s Leteckými přístroji Praha partnerství s britskou společností Supacat, která vyrábí vozidla HMT400 Jackal. Vojsko je chtělo koupit už dříve pro speciální jednotku z Prostějova.
  • Americký koncern Oshkosh zastoupený v tuzemsku zbrojařskou skupinou STV Group nabízí platformu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV), která pro příští desetiletí nahradí v U.S. Army legendární vozidla Humvee.
  • Česko-slovenský Zetor Engineering představil projekt Fox na platformě Mercedesu G. Na té staví speciály například nizozemská společnost Defenture, jejíž vozy používají výsadkové a průzkumné síly tamní armády.
  • Evropská divize amerického výrobce GDELS (General Dynamics European Land System), která Česku v minulosti dodala obrněné transportéry Pandur, nabízí osvědčené vozidlo Eagle švýcarského výrobce Mowag.

Pramen rešerše E15

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video