Módní značka Dedoles doplácí na přehnané ambice. Propouští a nezvládá splácet faktury

Reklama Dedoles, která pomohla odstartovat růst značky

Reklama Dedoles, která pomohla odstartovat růst značky Zdroj: Dedoles

Dedoles ponožky
2 Fotogalerie
Anna Kanta
Diskuze (0)

Slovenská oděvní společnost Dedoles se po strmém růstu ocitá ve finančních problémech. Ještě loni se firmě skoro zdvojnásobily tržby, teď doplácí na přepálenou expanzi. Stále nekončící pandemie i dopady války na Ukrajině nutí Dedoles sáhnout k rozsáhlému propouštění a přiznává, že nezvládá splácet své závazky, píše deník SME.

V roce 2018, prvním, kdy se tehdejší online prodejce oděvů Dedoles pustil do výroby vlastní originální módy, vykázal tržby ve výši šesti milionů eur. O dva roky později už tržby atakovaly hranici padesáti milionů eur. Svůj podíl na tom měla i reklama s tančícími křečky, která se stala virálním hitem. Popularita značky stoupala a tržby prudce rostly. Stejně jako dalším e-shopům pandemie Dedolesu spíš pomohla. Loni se příjmy vyšplhaly na 92 milionů eur, firma dokonce vykázala zisk.

A růst měl pokračovat. „Budujeme síť obchodů a připravujeme velký takzvaný omnichannel projekt, který má za cíl propojit online svět s offlinem,“ vysvětloval loni zakladatel a majitel společnosti Jaroslav Chrapko. Firma chtěla navíc letos podniknout velkou televizní kampaň v Německu.

Zároveň se už začaly objevovat první potíže. „Prudký růst způsobil nezbytné investice do infrastruktury, skladového vybavení a technologií, IT systémů či budování značky. Přidávali jsme do portfolia nové produktové řady a postupně i nové trhy, dnes působíme ve 21 zemích,“ vysvětluje Dedoles počátek potíží. K tomu se přidaly logistické problémy, letní kolekce zboží se zasekla u dodavatele v Číně a do Dedolesu dorazila se zpožděním. Zároveň se firma potýkala se zdražováním materiálů.

Video placeholder
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Zdroj: Videohub

Dedoles, který se mezitím rozrostl na kolos s více než 500 zaměstnanci, navíc počítal s ještě větším úspěchem u zákazníků. „Naše investice a nákupy zboží však byly uzpůsobeny pro vyšší růst i poptávku. S tím ale vzhledem ke stále pokračující pandemii a začátku války, s čímž souvisí i celkový pokles ekonomiky, nemůžeme zřejmě ani letos počítat,“ uvádí firma.

Nyní poptávka oproti rekordnímu loňskému roku dokonce klesá. V uplynulých dnech firma propustila 200 zaměstnanců a potvrdila, že nezvládá splácet faktury. „Se všemi dotčenými stranami však intenzivně komunikujeme a navrhujeme řešení, protože jsme čestná firma, která usiluje o korektní vztahy se všemi stranami,“ uvádí Dedoles. Firma věří, že jde jen o dočasný stav. Podle českých poboček značky Dedoles v tuzemsku zatím firma všechny své obchodní závazky plní

„Trh se bohužel v posledních dvou letech potýkal s mnoha omezeními v souvislosti s logistikou, výrobou zboží nebo uzavřením obchodů. Koncept Dedoles je ale oblíbený a my věříme, že se mu expanzivní strategie v mnoha zemích vydaří,“ uvádí Jan Kotrbáček z poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Kotrbáček zároveň dodává, že v momentě, kdy se trh srovná, lze předpokládat, že se bude Dedolesu lépe dařit a dokáže tak vyrovnat ztráty, které se mu na některých trzích v době pandemie podařilo nasbírat.

Dedoles také od začátku roku jedná s potenciálními investory. „Měli by nám pomoci v dalším růstu, pokud to tržní situace umožní, ale i v oslovení nových mezinárodních trhů,“ dodává firma. 

Začít diskuzi