Na americký trh míří whisky v plechovce

Prvního února se v USA začne prodávat whisky v plechovkách

Prvního února se v USA začne prodávat whisky v plechovkách

Na víno v krabicích a pivo v PET lahvích si již čeští konzumenti alkoholu zvykli. Američané jdou nyní ještě dál a chystají se na prodej whisky v plechovkách. Na českém trhu se tato novinka neobjeví. "Není ovšem vyloučeno, že v budoucnu by mohly být nové obalové materiály u některých levnějších lihovin využity. Jako příklad může posloužit stáčení piva do PET lahví, které v minulosti budilo velký odpor a nyní je vcelku běžnou záležitostí," říká generální ředitel Stock Plzeň Petr Pavlík.

Skotskou whisky si již brzy bude možné koupit ve Spojených státech v plechovce, obalu typickém spíš pro pivo. S nápadem na tento neobvyklý způsob plnění přišla firma Scottisch Spirits Imports se sídlem na Floridě. Podle ní je na trhu mnoho značek, které se příliš neliší. „Většina značek se podává ve stejném druhu sklenic, mít něco tak odlišného, to vzbuzuje zvědavost,“ uvedl Ken Rubenfeld, provozní ředitel společnosti.

Každá plechovka bude podle Rubenfelda obsahovat 3 decilitry jednosladové skotské destilované whisky, která zraje tři roky v dubových sudech ve Skotsku. Firma by chtěla své výrobky umístit do všech větších amerických obchodů k 1. únoru. Jedna plechovka by měla stát v přepočtu necelých sto korun.

Znalci whisky se již nyní pohoršují, neboť výjimečný nápoj, jehož cena obvykle odpovídá vysoké kvalitě, bude podle nich znehodnocen v obyčejném a levném obalu.

Milovníci tvrdého alkoholu v Česku se invaze plechovek zatím bát nemusejí. „V USA jsou z hlediska užívání plechovek jako balení zcela jiné zvyklosti než v Česku. Plechovky tam mají mnohem delší tradici. Pro ČR je v případě lihovin typické balení do skla, které zákazníci dlouhodobě důvěrně znají a vyhledávají, “ říká k nápojovým trendům Pavlík.

Je to prý praktické

Netypický způsob balení whisky podle dodavatele lidé přivítají na cestách, u bazénů, na sportovních událostech nebo na večírcích. Plechovky se budou prodávat nikoli kvůli své kuriozitě, ale kvůli praktičnosti, soudí Rubenfeld. „Je jednoduší přinést balení s šesti kusy nápoje, než láhev skotské,“ tvrdí. Použití plechovek na tento druh nápojů je sporný. Nikoli nutně kvůli kvalitě, která nejspíš neovlivní chuť, ale například kvůli množství. „Otázkou je, jestli někdo vypije 3 decilitry whisky během jednoho večera,“ ptá se Lew Bryson, šéfeditor časopisu Whisky Advocate Magazine. Rubenfeld však trvá na tom, že takto velké množství nepovede k přílišné konzumaci nápoje, protože konzumenti dobře vědí, že skotská se pije jen po malých množstvích.

Krátce po uvedení na americký trh by společnost Scottish Spirits chtěla vyvinout obal, který by byl znovu uzavíratelný. Zatím však nebyl takový způsob vynalezen, uvedla sama společnost podle serveru The Huffington Post. „Kdyby byl uzávěr perfektní, možná by lidé vypili polovinu plechovky s přáteli a zbytek uschovali,“ říká Rubenfeld.

Právě uzavíratelnost obalu by byla jedním z problémů uvedení produktu i v Česku. „V plechovce se mohou prodávat pouze nápoje k okamžité konzumaci. Lihoviny nelze skladovat otevřené a z toho důvodu lze za maximánlní velikost balení považovat zhruba 1 decilitr. Takto balit lihoviny ovšem považujeme za neekonomické a neekologické,“ říká Pavlík

Ostrá kritika

Společnost, která dohlíží na výrobu skotské whisky minulý rok ostře kritizovala Scottish Spirits za výrobu plechovek whisky a tvrdila, že nemůže být tak kvalitní, jako pravá skotská. Rubenfeld však tvrdí, že společnost dodržuje požadavky a nařízení stanovené Asociací pro skotskou whisky. Mluvčí asociace Campbell Evans bezprostředně nemohl potvrdit, že společnost získala certifikát na výrobu pravé skotské whisky, neboť ještě nebyl nápoj zkoumán. Podle Evanse však balení není problémem. „Nikde není psáno, že by pravá jednosladová skotská whisky nemohla být prodávána v plechovce,“ dodává.