Nápojáři krvácejí. Zavřené hospody jim berou tržby | E15.cz

Nápojáři krvácejí. Zavřené hospody jim berou desítky procent z tržeb

Martina Patočková

Martina Patočková

Z restaurací zbyla výdejní okénka a z hotelů se stávají spíše útulny pro nakažené covidem než podniky pro turisty. Na dřeň seškrtaný provoz gastronomie neničí jen podnikatele přímo v oboru, ale i ty, kteří dodávají jídlo, pití či služby.

„Propad příjmů za celý rok je těžké predikovat, hrubě nicméně odhadujeme nižší desítky procent,“ uvádí Radim Panák, obchodní ředitel segmentu HORECA (HOtel, REstaurace, KAvárna či CAtering – pozn. red.) společnosti Coca-Cola HBC.

Restaurace i jejich dodavatelé se shodují, že nejlepším měsícem roku byl srpen. Během něj některé provozovny „dokonce“ překonaly úroveň loňského roku. Obecně přitom platí, že Praha na tom byla kvůli chybějícím turistům hůře než zbytek Česka.

Výrobci dodávající do restaurací jsou zajedno, že kdyby vše skončilo u první vlny, nemusel letošní rok dopadnout tak špatně. „Naše tuzemské prodeje od ledna do září meziročně klesly o několik procentních bodů. S úplným zavřením hospod a restaurací se ale opět sníží o desítky procent,“ popisuje obchodní šéf Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz. Představu o nynějším dopadu je možné si udělat z čísel z jara, kdy Prazdroji spadly prodeje o zhruba čtyřicet procent. Právě takový je podíl točeného piva u největší pivovarské skupiny v zemi.

„Letošní rok je jako na houpačce. Výborný začátek, poté lockdown, jedna z nejúspěšnějších sezon v historii a teď další výrazná omezení. Měsíce, kdy je HORECA zavřená, samozřejmě dohnat nelze a ztráty jsou citelné,“ popisuje zástupce nealko dodavatelů Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly Česko a Slovensko.

Byznys s vyššími maržemi

Zavření restaurací je bolestivé i proto, že pro většinu dodavatelů jde o byznys s vyššími maržemi, než jsou prodeje v obchodních řetězcích. Dopad do zisku tak bude ve většině případů vyšší než do tržeb.

„Marže v HORECA je procentuálně vyšší než v retailu. Ale za úspěchem v tomto segmentu stojí značné investice do vybavení restaurací. Lednice, slunečníky, sklo a také náročnější obsluha zákazníků,“ popisuje Buryš s tím, že profit mimo retail tvoří větší polovinu jejich zisku. Jen u tržeb za nealkoholické nápoje přišla Kofola při jarním uzavření ekonomiky o půl miliardy.

„Uzavření restaurací dopadá vice na profit v porovnání s prodanými objemy,“ potvrzuje i Dita Vašíčková za Heineken.

Nejistá sezona

Nynější ztráty budou podle nealko výrobců i pivovarů snad o něco menší než na jaře, protože je po sezoně. Chladnější měsíce už ke konzumaci studených nápojů tolik nelákají. Na druhé straně za měsíc nastává předvánoční sezona, která zpravidla bývá pro obor vzpruhou, ať již v podobě vánočních večírků či jiných akcí. Letos je vyhlídka na toto vylepšení příjmů velmi nejistá.

Podnikatelé z oboru se nejvíce obávají, že restaurace a hotely otevřou do nejhoršího období celého roku, v lednu či únoru. Restaurace tento čas obvykle přečkávají z finančních rezerv vytvořených koncem roku. Ty nyní budou zřejmě chybět.

„Snažíme se zase připravit na znovuotevření. Teď je situace ale mnohem těžší než na jaře. Řada podniků nemá rezervy. Hlavní je, aby se znovu otevřelo a lidé se začali do restaurací vracet,“ potvrzuje Radim Panák za Coca-Colu. Podporují proto například projekt bezpečné restaurace z dílny gastronomického průvodce Restu a Makra.

Velkoobchodní řetězec Makro je ze všech obřích prodejců situací v gastru nejvíce bit. Příjmy od podnikatelů v restauracích a hotelích mu dělaly ještě před koronakrizí téměř padesát procent. Nyní jsou podle Romany Nýdrle, mluvčí Makra, o desetinu nižší. Makro proto vyvíjí další aktivity pro záchranu restaurací a svého byznysu.

Minerálky až na rohožku

„Jedním z nových projektů podpory je prodej voucherů pro zaměstnance firem se slevou dvacet procent namísto vánočních večírků a následná sleva dvacet procent u nás pro restauratéry, kteří vouchery budou akceptovat,“ popisuje Nýdrle.

O podporu restaurací se snaží i pivovary. Ty jsou stejně jako prodejci nealka v obtížné situaci, protože přes výdejní okénko si většina lidí vezme jídlo, ale málokdo nápoje. „Hned po zavedení nových omezujících opatření jsme začali do hospod, které prodávají naše piva, rozvážet uzavíratelné PET lahve. Celkem je rozvezeme do zhruba 2500 hospod a restaurací,“ popisuje Tomáš Mráz za Prazdroj.

Výrobce Mattoni 1873 se kromě podpory restaurací snaží rozjet vlastní e-shop. „Dokážeme lidem doručit náš sortiment až ke dveřím ve všech krajských městech, a vyřešit tak například zásoby na party či oslavu. Samozřejmě v okamžiku, až to bude možné,“ dodává mluvčí Mattoni Andrea Brožová.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.