Obchody se před Vánoci zčásti zahojily, ale celoroční ztráty už nedoženou

Obchody a služby před Vánoci krátce otevřely.

Obchody a služby před Vánoci krátce otevřely. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Obchody a služby před Vánoci krátce otevřely.
Obchody a služby před Vánoci krátce otevřely.
Obchody a služby před Vánoci krátce otevřely.
Obchody a služby před Vánoci krátce otevřely.
Obchody a služby před Vánoci krátce otevřely.
6
Fotogalerie

Lidé se před Vánoci vrátili do obchodů a utráceli zpočátku více bež loni. Na vyrovnání ztrát z předešlého období, kdy musely být skoro všechny obchody zavřené, to ale nestačí. Do obchodních center dorazilo v předvánočním čase méně lidí než před rokem. Část si dárky obstarala na internetu ještě před otevřením kamenných prodejen.

„Návštěvnost v obchodních centrech byla v prosinci, a zvláště během druhého prosincového víkendu, velice slušná, nicméně nedosahovala ve většině případů čísel z minulého roku,“ uvádí Tomáš Míček, vedoucí oddělení retailu a správy obchodních center realitně poradenské společnosti CBRE.

Podle dat CBRE z center, která spravuje, byla návštěvnost během posledního předvánočního víkendu meziročně o třicet až čtyřicet procent nižší. „V neděli dokonce klesla v některých centrech až o padesát procent oproti minulému roku,“ dodává Míček.

Slabší návštěvnost sice automaticky neznamená nižší tržby, ale zpravidla s nimi silně koreluje. Samotné obchody se vesměs shodují na následujícím vývoji: Hned po otevření počátkem prosince zákazníci vzali obchody útokem a tržby byly vyšší než před rokem. Postupně ale tempo zpomalovalo.

„Prodejny jsme otevřeli 3. prosince a hned po otevření jsme zaznamenali růst tržeb oproti loňskému roku. Zvýšené tržby trvaly do 15. prosince. V posledním týdnu ale sledujeme pokles tržeb, dokonce pod úroveň loňského roku,“ uvádí například šéf obchodů Bushman Petr Hulec.

„První dny po otevření jsme zaznamenali velký zájem zákazníků o nákup zimních bund i bot, a to především pro děti. Zákazníci si chtěli tyto věci osobně vyzkoušet i s dětmi,“ říká majitel a zakladatel outdoorové značky Alpine Pro Václav Hrbek. Tržby v úvodním týdnu podle něj o desítky procent překračovaly předchozí rok.

„Absolutně ale nedokázaly dohnat ztrátu za čtyřicet dní, kdy prodejny byly uzavřeny,“ dodává s tím, že v dalších týdnech už jim tržby dokonce klesly pod úroveň loňského roku. Důvodem byla nižší návštěvnost prodejen a nejistota, která už se mezitím proměnila v jistotu, zda vůbec bude možné zahájit zimní sezonu.

Obchodníci potvrzují, že ať již byly nákupy před Vánoci vyšší, či nižší, nestačilo to na vykrytí předešlých výpadků.

„Letošní sezona je pro většinu obchodníků objektivně velice špatná, a to až na hranici přežití. Ztráty z chybějících obratů se budou počítat do desítek procent. Vánoční období už tuto sezonu bohužel nezachrání, protože až do začátku prosince nebylo jasné, zda obchody a obchodní centra otevřou,“ vysvětluje Míček z CBRE. Zákazníci proto podle něj ve značné míře nakoupili zboží prostřednictvím e-shopů. A část využila on-line kvůli přetrvávající pandemii i po otevření obchodů.

„Letošní rok skončíme s tržbami oproti loňskému roku v deficitu a bohužel i ve ztrátě z pohledu hospodářského Výsledku. Pozitivem ovšem je, že jsme v měsících, kdy jsme mohli mít otevřené prodejny, utržili vice než loni,“ potvrzuje Hulec za Bushman.

Raketový růst on-line

Trend přesunu velkého podílu nákupů na internet potvrzují karetní transakce České spořitelny. Čísla podle hlavního ekonoma banky Davida Navrátila svědčí o tom, že chuť k nákupům Čechy neopustila. Což je dobrá zpráva pro ekonomiku.

„Už před covidem jsme byli v rámci Evropské unie na druhém místě v nákupech přes internet a například platby kartou za nákupy potravin přes internet rostly meziročně o šedesát procent . V březnu se růst zvýšil na téměř dvě stě procent,“ uvádí Navrátil s tím, že rychle rostly nákupy on-line i u nábytku, knih či u elektroniky. Platby kartou kurýrům vystřelily během jarní vlny o devadesát procent a během podzimní o téměř dvě stě procent.

Z dat za karetní transakce je rovněž vidět, že lidé během podzimní vlny už kupovali on-line výrazněji. Celkové karetní transakce šly dolů „jen“ o třináct procent oproti 25 procentům na jaře. Po otevření obchodů rostly celkové útraty, tedy na e-shopech i v kamenných prodejnách, o více než deset procent. „Další prosincové týdny už karetní transakce odpovídaly zhruba loňskému roku,“ dodává ekonom.

Celoroční propad o desítky procent 

Pokud jde o tržby obchodníků za celý rok, respektive za jedenáct měsíců, jsou podle Míčka nižší ve všech kategoriích s výjimkou super- a hypermarketů.

„Nejvíce zasaženou kategorií v tomto roce je zábava a volný čas, kde monitorujeme pokles až o šedesát procent. Služby, móda, restaurace a gastro provozy a doplňky mají pokles třicet až čtyřicet procent proti minulému roku,“ uvádí Míček s tím, že nejméně zasažené jsou domácí potřeby a elektronika.  

Nyní je už jasné, že obchody s výjimkou potravin a drogerie budou od 27. prosince opět uzavřeny. Pro prodejce sportu, oblečení a dalšího nepotravinářského zboží to znamená znovu přechod na on-line a výdejní okénka. Konec prosince a leden jsou přitom obdobím, kdy startují velké výprodeje. Letos je obchodníci chystají větší než v předešlých letech, protože jim zbylo na skladě více zboží.

„Určitě letos zlevníme větší objem zboží ve srovnání s předchozími roky, abychom měli prostor na novou jarní kolekci. Ale nezlevníme po Vánocích hned sto procent zboží. Podobně jako v předchozích letech plánujeme postupné výprodeje podzimní i zimní kolekce v několika vlnách,“ popisuje majitel Alpine Pro Václav Hrbek.