Pandemie oživila byznys s karavany. Prodejci i půjčovny zdražili a hlásí vyprodáno

Zatímco jsou stále volné termíny k půjčení vozů na léto, nákup je letos takřka vyloučen - vozy nejsou.

Zatímco jsou stále volné termíny k půjčení vozů na léto, nákup je letos takřka vyloučen - vozy nejsou. Zdroj: Shutterstock

Zájem o obytné vozy rychle roste.
Obchodníci proto zvýšili ceny.
Podívejte se do útrob luxusních modelu Concorde Credo a Liner
Concorde Credo
Concorde Liner
8
Fotogalerie

Nejistota spojená s pořizováním zájezdů či letenek proměnila karavany v „dojné krávy“. Z rostoucí poptávky se obchodníci těšili už v minulých letech, koronakrize však výdělečný byznys s domy na kolečkách mnohonásobně umocnila. Poptávka po koupi je dvojnásobná oproti minulým letům, zájem o půjčení převyšuje obvyklé standardy i trojnásobně. Vyplývá to ze statistik prodejců a půjčoven.

Obrovský zájem hlásí drtivá většina evropských zemí v čele s Německem, vozů se ale nedostává. Obchodníci proto zdražili jak auta na prodej, tak k půjčování. „Ceny vozidel se zvýšily v průměru zhruba o pět procent, stejně tak ceny pronájmů. Výrazně zdražily pojistky, a zejména náhradní díly, v některých případech až o osmdesát procent,“ uvádí Vladimír Horký, majitel Karavan centra Hykro, jež vozy prodává, půjčuje, servisuje i vykupuje.

Od ledna do března společnost prodala šedesát karavanů, tedy „obytňáků“ i přívěsů, a 28 jich půjčila. První tři měsíce roku přitom dříve patřily k prodejně slabším obdobím.

Obytné vozy střední třídy obvykle stojí od 1,5 do dvou milionů korun, nejsilnější značkou je v tuzemsku německá Pössl. Půjčka většího rodinného vozu v hlavní sezoně může stát i 5,5 tisíce korun denně.

Veškeré vozy určené k půjčení si už zákazníci na první polovinu července rezervovali. „Takhle plno jsme v tuto dobu neměli nikdy za 22 let existence firmy,“ dodává Horký.

 

Poptávka na tuzemském trhu může převyšovat nabídku i trojnásobně. V Česku působí necelých dvě stě půjčoven. Jejich byznysu nahrává fakt, že uživatelé karavanů mohou kdykoli změnit cíl cesty a reagovat tak na často náhlé vládní restrikce.

Na českém trhu se pohybuje osm stovek půjčovaných obytných vozů, z nichž je už zhruba šedesát procent rezervovaných na léto, říká Klára Hájek Velinská z Asociace kempování a karavaningu. Zájemci, kteří upřednostňují koupi, si budou muset počkat na příští rok či později.

„Už loni v říjnu byly vyprodané takřka veškeré vozy pro letošní rok. Situace je stejná po celé Evropě. Výrobci loni museli dočasně zavírat továrny a vozů dodali na trh méně, zdražili takřka všichni,“ dodává Velinská. Významný vliv měly loňské odstávky dodavatelů podvozků, bez kterých se neobejdou finální výrobci.

Například společnost Blue Rent, jež vozy přeprodává i půjčuje, proto od prodejců dostala méně obytných aut, než kolik objednala. „Továrny mají vyprodáno, některé neumožňují objednat vozy dokonce ani na rok 2022. Nedokážeme uspokojit poptávku,“ říká majitel firmy Filip Guryča. „Prodejci z tuzemska i zahraničí nás kontaktují každý týden, zda nemáme něco na prodej, je velká nouze,“ potvrzuje Horký.

Blue Rent nabízí k půjčení osm vozů, což je pouhá třetina obvyklého stavu. Zákazníci si nabízená auta rezervovali na většinu letních termínů, byť dál zbývají některé neobsazené. „Největší zájem je o vozy do 3,5 tuny, na které stačí řidičský průkaz skupiny B. Cena za větší rodinný vůz v sezoně může činit až 5500 korun denně,“ popisuje Guryča.

Enormní růst poptávky potvrzují statistiky Evropské karavanové federace. Na starém kontinentu si uživatelé loni zaregistrovali 159 tisíc obytných vozů, meziročně o pětinu více. Zájem vrcholil v posledním čtvrtletí, kdy meziroční růst činil dokonce 76 procent.

Evropským trhům vládne Německo, kde si lidé zaregistrovali 78 tisíc vozů, meziročně o téměř polovinu více. O nejvyšší meziroční nárůst, a to 74procentní, se postarali Rakušané. Lidé si tam pořídili tři tisíce obytných aut. Naopak proti trendu šly v Evropě čtyři země. Nepatrně méně vozů si registrovali Norové a Švédové, pětinový pokles vznikl ve Slovinsku a ve Velké Británii.

Zájem je hlavně o samostatné obytné vozy, poptávka po obytných bezmotorových přívěsech stagnuje. Podle Horkého jde o dlouhodobý trend. Výrobci se proto více zaměřují na zhotovování samostatných obytných vozů na úkor přívěsů. Zároveň mají z obytných vozů vyšší marže.

Evropské silnice brázdí zhruba dva a čtvrt milionu obytných vozů a dalších 3,5 milionu přívěsů. Dvě třetiny světových prodejů připadají na Severní Ameriku.