Tuzemské zákaznice irského Primarku vyrážející dosud do Drážďan či Vídně se konečně dočkaly. Na Václavském náměstí otevírá třípodlažní obchod tohoto módního řetězce. Jakkoli se jeho vstup na český trh těší mimořádné pozornosti, velká očekávání vyvolávaly „otevíračky“ řady módních značek. A ne všechny na tuzemském trhu nakonec uspěly.
Irové nebudou mít v Praze o zákaznice nouzi. Nedávná doba boomu obchodních center a rozvoje nákupních tříd ukázala, že Češi masově holdují levnější a méně nápadné módě. Tu reprezentují řetězce z germánských či anglosaských zemí a v posledních letech také rychle expandující polské značky. I proto bývá Primark přirovnáván k populárním, cenově dostupným polským obchodům Pepco. Naopak módní brandy ze Středomoří se v Česku stále drží spíš na okraji zájmu.
„Je tady patrná preference řetězců z německy mluvících zemí, zejména u generace středního věku,“ říká analytička Martina Drtinová z agentury Incomind. Rok s pandemií, kdy odpadaly slabší kusy, dlouhodobý trend jen potvrdil. Už loni zjara odešla z českého trhu francouzská značka Camaieu, záhy své obchody vyklidil její krajan Promod. Před lety v tuzemsku neuspěla rovněž francouzská značka La Halle, která měla v nákupních centrech velkoplošné prodejny.
Italské oděvy Češkám nesedí
Fiaskem skončil vstup milánského módního domu Conbipel, který měl při otevření pražské nákupní galerie Palladium v roce 2007 pronajatou dvoupatrovou jednotku přímo u vchodu. Dlouho v Palladiu nezůstala ani mladistvá italská značka Guru. Stáhl se odtamtud také ikonický Benetton, který postupem času výrazně omezil počet obchodů v Česku.
Slibně rozjetá expanze zastoupení italských kabelek Carpisa rovněž po pár letech vyústila v redukci prodejen. V poslední době zavírají také obchody Calliope. Florentská značka Sasch zmizela z hlavního nádraží v Praze společně s firmou Grandi Stazioni, která halu zrekonstruovala.
Na hlavním nádraží se naopak jako jediný oděvní řetězec drží německý Orsay. Kromě něho se v Česku dobře zabydlely původem nizozemská, v Německu sídlící značka C&A a rovněž německý New Yorker stejně jako populární Tchibo.
Anglosaský módní svět hojně reprezentují obchody Marks & Spencer. Svébytné postavení má také švédská síť H&M následovaná rovněž švédským Lindexem. Trh naopak před časem opustil jejich krajan KappAhl, který však měl problém se špatně nastavenou obchodní strategií napříč Evropou.
„Trh častěji opouštějí dražší značky, ale cena určitě není jediný faktor. Střihy středomořských oděvních značek nejsou pro české postavy ideální,“ vysvětluje Drtinová.
Polské sítě „frčí“ i on-line
Omezenou zákaznickou základnu má v tuzemsku i španělský gigant Inditex, jehož nejznámější značkou je Zara a na mladší ročníky zacílený Pull and Bear. Právě mladí nakupují oblečení i doplňky hodně on-line, což pandemie ještě umocnila. Stejně tak upevňují své pozice na českém trhu polští obchodníci.
„Mezi nejprodávanější značky na našem vyhledávači patří ty patřící pod polskou LPP company, tedy Sinsay, Reserved, Mohito a Cropp,“ říká brand manažerka vyhledávače módy Glami Kristýna Rakovská. Na předních příčkách se objevuje také třeba levnější francouzská značka Gate nebo sportovní móda amerického brandu Under Armour.
„Vysoká místa v žebříku drží také outdoorové a sportovní oblečení z obchodů Lidl a Decathlon se svými vlastními značkami, jako jsou Quechua, Crivit nebo Kalenji,“ doplňuje Rakovská.