Primark, Versace, Tesla a další. Kultovní značky míří do Česka a otevírají zde první prodejny

Primark otevře na Václavském náměstí už 17. června.

Primark otevře na Václavském náměstí už 17. června. Zdroj: Primark

Hračkářství Hamleys otevřelo první pobočku v Česku před pěti lety v pražské ulici Na Příkopě.
Hračkářství Hamleys otevřelo první pobočku v Česku před pěti lety v pražské ulici Na Příkopě.
Hračkářství Hamleys otevřelo první pobočku v Česku před pěti lety v pražské ulici Na Příkopě.
Primark otevře na Václavském náměstí už 17. června.
Primark otevře na Václavském náměstí už 17. června.
10
Fotogalerie

Už ve čtvrtek otevře prodejnu na pražském Václavském náměstí irský módní řetězec Primark. V letošním roce se jedná o zatím nejvýznamnější vstup nové značky na tuzemský maloobchodní trh. Není však zdaleka jediný. Za prvních šest měsíců expandovalo či teprve expanduje do Česka celkem devět značek. Prodejnu v Pařížské otevřela módní ikona Versace. Ve stejné ulici se brzy objeví také Chanel a Balenciaga. Poslední roky byly na příchody nových značek bohaté. Tady jsou největší jména, která do Česka přišla.

Nové značky na český trh vstupují nehledě na problémy způsobené pandemií koronaviru. V Česku byly maloobchodní prodejny uzavřeny 234 dní, což je podle realitně poradenské společnosti Cushman & Wakefield vůbec nejdéle z celé Evropy.

Letošní první pololetí bude z hlediska nových vstupů nejsilnější za poslední tři roky. Na trh vstoupilo či teprve vstoupí devět zahraničních hráčů. Loni jich bylo ve stejném období šest, předloni osm. Letošní silný rok je však způsobem právě i tím, že některé firmy loni kvůli lockdownu otevření odložily. Příkladem je zmíněný Primark, Cinemax či síť čistíren Mr Jeff.

Otevření Primarku na Václavské náměstí je podle poradců jedním z největších vstupů významné maloobchodní značky do Česka v novém tisíciletí. „Posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003, předtím například značek Zara, C&A, Marks & Spencer či New Yorker. Primark se v Česku určitě zařadí mezi úspěšné prodejce módního oblečení a doplňků za dostupnou cenu,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu firmy Cushman & Wakefield.

Nejvýznamnější příchody nových maloobchodních značek na český trh:

  • GAP: jeden z největších amerických řetězců s oblečením do Česka vstoupil v roce 2020.
  • Dsquared2: kanadská módní značka expandovala do Česka v loňském roce.
  • Saint Laurent: od loňského roku v Česku působí známá francouzská značka, která je proslulá svými parfémy a módou.
  • TEDi: na jaře 2020 se v Česku objevily první prodejny diskontního řetězce TEDi se zbožím denní potřeby. 
  • Action: původem nizozemský diskontní řetězec zboží denní potřeby otevřel první dvě prodejny v Česku loni, konkrétně v Kladně a v Hradci Králové.
  • Tesla: americký výrobce elektromobilů otevřel v polovině června v Průhonicích u Prahy první centrum značky pro Česko. Pobočka zajišťuje prodej a dodávky nových vozů i jejich servis. Společnost však na český trh pronikla již v roce 2019, kdy zde založila vůbec první pobočku v Praze.
  • Domino’s: světoznámý pizzařský řetězec vstoupil na český trh v roce 2019, první pobočku otevřel v Brně.
  • Pizza Hut: americký franšízový řetězec v Česku fungoval od devadesátých let do roku 2004, pobočky se nacházely v Praze v Celetné ulici a na Florenci. Poté se firma z tuzemského trhu stáhla. V roce 2017 sem vstoupila znovu.
  • Karl Lagerfeld: módní značka se v Česku poprvé objevila v roce 2017, konkrétně v pražské nákupní galerii Myslbek u vstupu z Ovocného trhu.
  • Armani Exchange: italská módní značka otevřela první prodejnu v Česku v roce 2017, konkrétně v obchodním centru Westfield Chodov.
  • Hamleys: světově proslulé hračkářství otevřelo svou první prodejnu v Česku v roce 2016 v pražské ulici Na Příkopě.

Zahraniční hráči letos otevírají své první české prodejny v obchodních centrech i na hlavních nákupních třídách, a to takřka ve vyrovnaném poměru. Na takzvané „high streets“ neboli hlavní nákupní ulice míří čtyři z letošních devíti značek. Tři otevřou v Praze, jedna v Karlových Varech. Pět jich pak otevře svou provozovnu v obchodním centru – většina v Praze, slovenská síť kin Cinemax pak v Olomouci.

Nejvíce do Česka míří módní řetězce. V pražské Pařížské ulici otevřela prodejnu značka Versace, která tak opětovně vstoupila na český trh (dříve měla obchod v ulici U Prašné brány). Svoji první prodejnu v Praze otevírá slovenský výrobce ponožek, prádla a doplňků Dedoles, který v posledních letech rychle roste. V roce 2020 dosáhl tržeb 400 milionů korun a prodává zboží pro 600 tisíc zákazníků ve 20 zemích.

Vedle módy přibývá také stravovacích řetězců. V Praze letos otevřela svou první českou provozovnu polská kavárenská síť Dobro & Dobro Cafe a také prodejce japonských dezertů Motiko. Trendu obliby nákupu bytových doplňků a vybavení domácnosti využívá ruský koncept Cozy Home.

Otevřít v letošním roce prodejnu v Česku plánují i další maloobchodní značky, opět z velké části módní – například Chanel a Balenciaga. Obě značky míří do Pařížské. V obchodních centrech se pak nově objeví Anson’s, Modivo či eObuv.cz, dále pak třeba fitness centrum Clever Fit.

Jaké zahraniční značky letos otevřely či otevřou v Česku

ZnačkaZemě původůZboží/oborMěstoLokalita
PrimarkIrskoOblečeníPrahaVáclavské náměstí
DedolesSlovenskoOblečeníPrahaGalerie Butovice
FielmannNěmeckoOční optikaPrahaOC Westfield Chodov
Cozy HomeRuskoNábytek a bytové doplňkyPrahaCentrum Černý Most
CinemaxSlovenskoKinoOlomoucOlympia Olomouc
Dobro & Dobro CafePolskoStravováníPrahaPurkyňova
MotikoMoldavskoStravováníPrahaOC Nový Smíchov
Mr JeffŠpanělskoČistírnaKarlovy VaryChebská, centrum města

VIDEO: Jak udělat pražské ulice atraktivnější pro obchodníky? Stačí například odstranit herny a zastavárny.