Restaurace, kavárny a kina jsou plné jako před koronavirem. Nevzpamatovala se však Praha

Návštěvníci venkovního posezení mohou obdivovat Pražský hrad. Metropole však zůstává hluboko pod lednovou návštěvností.

Návštěvníci venkovního posezení mohou obdivovat Pražský hrad. Metropole však zůstává hluboko pod lednovou návštěvností. Zdroj: profimedia

Kavárny po celém Česku nabírají po koronakrizi nový dech.
Tržby restaurací v centru Prahy klesly meziročně až o 35 procent. Na snímku je Ko8ka - kobka číslo 8 na smíchovské náplavce.
Restaurace Mon Ami na pražském Žižkově.
V centrech velkých měst se o návratu tržeb na předkrizovou úroveň nedá mluvit. Snímek zachycuje pražská Kasárna Karlín.
Návštěvníci se zvolna vracejí také do kin.
11
Fotogalerie

S nástupem prázdnin se lidé začali více věnovat zábavě. Návštěvy restaurací, kaváren nebo kin se v souhrnu dostaly nad běžnou úroveň z počátku roku před vypuknutím koronavirové pandemie. Jedinou výjimkou je Praha.

Aktivita v provozovnách volného času, kam patří restaurace, kavárny či obchodní centra, byla po celém Česku v půlce června šestnáct procent nad obvyklou úrovní. Praha se však stále potácí dvanáct procent pod úrovní z ledna. Ukázal to nový Google mobility report na základě sledování pohybu lidí, kteří na svém účtu Google povolili historii polohy. Za obvyklou úroveň Google považuje prvních šest předcovidových týdnů letošního roku.

Dlouhodobým vítězem jsou z tohoto pohledu restaurace a provozovny v krajích, kam z Prahy prchlo nejvíce lidí a které jsou tradičními destinacemi pro dovolené. Nejvyšší nárůsty, a to až o polovinu, hlásí za červenec Jihočeský kraj. Následován je Libereckým krajem s třiceti procenty a Středočeským krajem s chalupářskými oblastmi pro Pražany s 29 procenty.

Praha zachází na úbytě

Celkové útraty v hotelích a restauracích jsou oproti loňsku nižší, uvádí Radim Panák, obchodní ředitel, který má v Coca-Cole na starosti tuto oblast. Situace se ale liší podle typu restaurace či občerstvení.

„I ty nejlepší provozovny jsou zhruba deset až dvacet procent pod úrovní loňského roku. V centrech velkých měst, hlavně Prahy, je však situace výrazně horší. Tam jsou čísla dokonce o třicet pět procent nižší,“ uvádí.

Podobně situaci hodnotí společnost Makro, která provozuje velkoobchody, kam jezdí nakupovat hoteliéři a restauratéři, na třinácti místech. „Propad pražských hotelů a restaurací stále pociťujeme, v hlavním městě máme tři Makra. Navíc restaurace a hotely jsou dobří zákazníci, protože oproti nezávislým maloobchodníkům nakupují hlavně zboží s vyšší marží, takže o to citelnější je jejich nynější výpadek,“ potvrzuje za Makro mluvčí Romana Nýdrle.

S nástupem letní sezony je však podle Panáka vidět pozvolné zlepšování napříč republikou. „Do atraktivních lokalit míří více turistů nejen z tuzemska, ale díky otevření hranic i ze zahraničí,“ dodává. Ke skupince nejšťastnějších obchodníků podle jeho zkušeností patří občerstvení a prodejní automaty u hobbymarketů, které mají dokonce lepší prodeje než loni. To odpovídá přesunu Čechů na venkov.

Do práce chodí o čtvrtinu méně lidí

Zhruba na svém nebo v mírném plusu se celou dobu od vypuknutí pandemie drží obchody s potravinami a lékárny. Je to dáno i tím, že byly otevřené po celou dobu.

Z dat Googlu vyplývá i to, že řada společností ponechala i po otevření ekonomiky zaměstnancům možnost využívat minimálně občas home office, tedy pracovat z domova. Na pracovištích je totiž zhruba o čtvrtinu méně lidí.

Nejvíce lidí pracuje z domova v hlavním městě, kde je propad docházky do zaměstnání až třetinový. V červenci to samozřejmě může být dáno i dovolenou, ale podobná čísla vycházela i za červen.

Největší nárůst návštěvnosti mezi místy, která Google sleduje, zaznamenaly parky. V celém Česku tam nastal nárůst průměrně o více než 130 procent.