Řidiči alternativních taxislužeb si v USA vydělají méně, než kdyby pobírali minimální mzdu

Uber

Uber Zdroj: reuters

Jen něco málo přes tři dolary za hodinu, tedy zhruba 70 korun, si vydělá většina řidičů společností Uber a Lyft ve Spojených státech. Většinu vydělaných peněz navíc ztrácejí v nákladech na údržbu svých automobilů. Ukázal to průzkum Technologického institutu v Massachusetts.

Výzkumníci provedli analýzu údajů o nákladech na vozidla u více než tisícovky řidičů. Zpráva zohlednila mimo jiné náklady na pojištění, údržbu, opravy a palivo. Zjistila, že 74 procent z řidičů má výdělek menší, než je minimální mzda v USA.

Tato zjištění vyvolala nové obavy ohledně pracovních standardů v rozvíjejícím se sektoru sdílené ekonomiky, neboť společnosti jako Uber a Lyft čelí kritice způsobu zacházení s řidiči, kteří jsou klasifikováni jako nezávislí dodavatelé a mají jen omezenou právní ochranu.

„Tento obchodní model není v současné době udržitelný," řekl Stephen Zoepf, výkonný ředitel Centra automobilového výzkumu na Stanfordské univerzitě a spoluautor analýzy. Průměrný výdělek řidiče za ujetý kilometr je 59 centů. Náklady na údržbu a další výdaje přitom dosahují průměrně 30 centů za kilometr, uvádí zpráva a dodává, že u téměř třetiny řidičů jsou náklady v konečném důsledku vyšší než příjmy. Průměrný zisk řidiče vypočítali odborníci z MIT na 661 dolarů za měsíc.

„Nejčastější zpětná vazba, kterou slyšíme od řidičů je, že nakonec vydělávají mnohem méně, než očekávali," říká Harry Campbell, který spolupracoval se společností Zoepf na průzkumu, který byl použit v příspěvku.

Mluvčí společnosti Uber kritizoval výzkum ve svém prohlášení: „Zatímco článek je jistě upoután pozorností, jeho metodologie a zjištění jsou hluboce chybné. Kontaktovali jsme autory příspěvku, abychom navrhli způsoby, jak bychom mohli spolupracovat, a pomohli tak upřesnit jejich data". Kritiku vyjádřila i společnost Lyft, která poukazuje na fakt, že studie "ukazuje některé pochybné předpoklady a analýzy". Obě společnosti se takto vyjádřily pro deník The Guardian.

Situace není příznivá ani pro řidiče Uberu v Česku. Jednotlivé firmy lákají řidiče na práci na dohodu, jiné dokonce jako hlavní pracovní poměr.  Všechny oslovené společnosti však spojují pravidelné poplatky řidičů firmám.

„To, co si vyjezdíte, je celé vaše,“ řekl pro E15 zástupce společnosti Vinifleet, kterému jsme se představili jako zájemci o zaměstnání. Jediným odváděným poplatkem firmě je v tomto případě 1500 korun týdně, tyto peníze firma použije na hrazení daní a odvodů. V průběhu rozhovoru však vyšlo najevo, že sociální a zdravotní pojištění zaměstnavatel hradí pouze z minimální mzdy. Zbývající částku odevzdává firma řidiči „bokem“.

„Abych vám mohl platit 100 korun za hodinu, budete muset najezdit více než 60 hodin týdně,“ uvedl pro E15 pan Tomáš, který také pomocí inzerátů shání řidiče. Smlouvu však nenabízí na hlavní pracovní poměr, ale jako dohodu. Řidič si ve výsledku přijde asi na 18 tisíc čistého. „Práci na hlavní poměr u nás dostanou jen ti nejlepší,“ dodává po telefonu podnikatel.

Služby sdílené ekonomiky se ovšem obecně profilují spíše jako prostředky přivýdělku než jako hlavní zdroj obživy.