Rychlá móda je opět na vzestupu. Čínský e-shop Shein dobývá světový trh

Čínská online módní značka Shein

Čínská online módní značka Shein Zdroj: Profimedia

New Yorker během otevření obchodů a služeb v rámci rozvolnění opatření proti pandemii
Nejznámější značkou skupiny Inditex je Zara
3
Fotogalerie

Čínský internetový „fast fashion“ gigant Shein zaznamenává raketový vzestup. Tržby společnosti vzrostly mezi lety 2019 a 2021 o 398 procent. V roce 2019 dosahovaly 3,15 miliardy dolarů a v roce 2021 se vyšplhaly na 15,7 miliardy dolarů, a Shein se tak stal největší světovou online módní značkou. Jen za loňský rok se jí meziročně zvýšily tržby přibližně o šedesát procent. Daří se ale celému sektoru, růst zaznamenávají například i módní řetězce H&M nebo Zara. 

Zatímco móda zažívala během pandemie značný útlum a řada světových módních značek přitlačila na výrobu udržitelnějších produktů, lidé mají stále velký zájem o co nejlevnější oblečení, často označované jako fast fashion. „Tyto řetězce zůstanou i nadále neohroženy. Uvědomělost zákazníků je jedna věc, ale druhá věc je, že nemalá část z nich má hluboko do kapsy, a proto po té rychlé módě stejně musí sáhnout,“ říká Martina Drtinová ze společnosti Incomind.

Módní řetězec H&M se zotavuje z pandemie a v roce 2021 vydělal 1,36 miliardy eur před zdaněním, meziročně šestkrát více. Zároveň však zůstává silný i jeho e-shop, který za poslední rok vzrostl o třicet procent. 

„Část mladých začíná být uvědomělá, a nákupy tak řeší většinou přes secondhandy, což je trendy. Těch je ale stále málo na to, aby to změnilo trh s módou,“ poznamenává Drtinová.

Čínský módní obr Shein míří ale ještě výš. Podle agentury Bloomberg nyní jedná s potenciálními investory, mezi které údajně patří americká společnost General Atlantic, o kole financování, které by mohlo společnost ocenit na sto miliard dolarů. Pokud by se tak značce Shein poštěstilo, měla by dokonce vyšší hodnotu než značky H&M a Zara dohromady. 

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

V případě, že by se hodnota značky Shein vyšplhala na sto miliard dolarů, módní online gigant by se stal asi dvakrát hodnotnějším než nadnárodní společnost Fast Retailing se sídlem v Tokiu, jež měla loni více než 2300 poboček ve 25 zemích a regionech. Podle poskytovatele dat CB Insights by se Shein rovněž stal po ByteDance a SpaceX nejhodnotnějším startupem na světě.

Značku Shein založil v roce 2008 Chris Xu. Společnost zatím nemá vlastní globální síť kamenných prodejen, takže vše prodává výhradně online. Do jejího sortimentu patří kosmetika i lifestylové produkty.