Skoro jako Ferrari mezi vysavači. Jak Dyson dokázal udělat z vysávání sexy záležitost

Jake Dyson, syn zakladatele společnosti Jamese Dysona

Jake Dyson, syn zakladatele společnosti Jamese Dysona Zdroj: profimedia.cz

Dyson
Sluchátka Dyson Zone
Inovativní sluchátka Dyson
Vývoj sluchátek Dyson Zone
Vývoj sluchátek Dyson Zone
8 Fotogalerie
Karolína Blažková

Ještě před několika lety by si pravděpodobně málokdo přál dostat k Vánocům cokoli určené k úklidu. Díky spolupráci s influencery a stylovému designu se to podařilo britsko-singapurské firmě Dyson. Vytvořila must-have produkt z něčeho na první pohled natolik nudného, jako je tyčový vysavač. Jaký je příběh firmy, která za loňský rok dokázala vydělat více než sedm miliard liber prodejem vysavačů, fénů a čističek vzduchu?

Frustrace ze špatně vyluxované podlahy a zasekávajícího se sáčku do vysavače přinesla v 70. letech Jamesi Dysonovi milionový nápad. Inspiroval se takzvaným cyklonovým odlučovačem, který díky zapojení gravitace a odstředivé síly dokázal ze vzduchu odfiltrovat kapičky barvy. Dyson se zamyslel nad tím, zda by podobný princip nešlo využít i v domácím vysávání. 

Z více než pěti tisíců prototypů, které Dyson sestavil, nakonec vzešel první funkční bezsáčkový vysavač. Za cenu dva tisíce dolarů za kus prodal do Japonska první exempláře, s nimiž navíc v roce 1991 vyhrál mezinárodní designovou soutěž – právě design totiž Dyson vystudoval, než se plně zaměřil na technologie. O dva roky později založil společnost Dyson Ltd. a otevřel vlastní továrnu a výzkumné centrum v britském Cotswoldsu. 

První vysavač značky Dyson – model G-Force.První vysavač značky Dyson – model G-Force. | Dyson

Deset let po založení firmy začal Dyson velkou část produkce přesouvat z Velké Británie do Malajsie a v roce 2013 otevřel v Singapuru závod na výrobu digitálních motorů. O šest let později pak právě sem přesunula firma i celé své sídlo, aby byla blíž nejen svým továrnám, ale i asijskému trhu, který tvoří velkou část jejích prodejů. Tímto krokem ale vyvolal jisté kontroverze – James Dyson totiž v roce 2016 podpořil odchod Velké Británie z EU. Firma ale jakoukoliv spojitost přesunu s brexitem odmítla.  

Velkou Británii výrobce vysavačů zcela neopustil, má tu kolem 3500 zaměstnanců. V červenci 2024 však Dyson informoval o tom, že plánuje zrušit tisíc pracovních míst, tedy téměř třetinu své pracovní síly v zemi. Rozhodnutí je součástí „globální revize podnikání firmy“, jak změny v Dysonu nazývají. „Rychle jsme rostli a jako všechny společnosti čas od času přezkoumáváme naše globální struktury, abychom se ujistili, že jsme připraveni na budoucnost,“ komentoval rozhodnutí generální ředitel firmy Hanno Kirner. „Proto navrhujeme změny v naší organizaci, jejichž výsledkem může být propouštění.“

Když luxování funguje na Instagramu

Firma podle dat společnosti Statista od roku 2010 zaznamenává konstantní růst a výnosy Dysonu v roce 2023 přesáhly sedm miliard liber, tedy v přepočtu více než 200 miliard korun. Výrobky této britsko-singapurské firmy přitom rozhodně nepatří k levnému zboží. Cena jejího bezsáčkového vysavače začíná kolem 9000 korun, nejvyšší řady s příslušenstvím ale přesahují i dvacet tisíc.

Za úspěchem stojí mimo jiné velmi dobrý marketing, design i práce s influencery – na videích, která jen před několika málo lety zaplavila sociální sítě, vypadá úklid tyčovým vysavačem Dyson skoro zábavně a péče o vlasy působí jako něco, co lze každé ráno zvládnout během pouhých několika minut.

Do portfolia Dyson patří kromě vysavačů například fény na vlasy nebo čističky vzduchu.Do portfolia Dyson patří kromě vysavačů například fény na vlasy nebo čističky vzduchu. | Dyson

Dyson totiž nevyrábí jenom vysavače, oblíbené se staly třeba i jeho fény na vlasy. Přede dvěma roky se společnost Dyson rozhodla investovat téměř půl miliardy liber do výzkumu a vývoje zkrášlovacích technologií a do roku 2026 chce přijít na trh s dvaceti novými produkty v péči o vlasy. Navazuje tak na virální úspěch svých fénů Dyson Supersonic nebo takzvaného multistyleru Airwrap, který díky několika výměnným nástavcům slibuje kromě klasického vysoušení vlasy navlnit, nebo naopak uhladit. A to vše údajně bez zbytečného tepla. 

VIDEO:Sluchátka Dyson Zone se štítem pro čištění vzduchu

V poslední době přišel Dyson také s hudebním sluchátky. Model Dyson Zone ale stejně jako všechny typické výrobky společnosti nabízí i technologii spojenou se vzduchem – svému majiteli díky cestovnímu štítu, který skrývá čističku vzduchu, slibuje přísun čerstvého vzduchu. Mezi produkty nově firma zařadila i stolní a podlahové lampy a nechybějí ani čističky vzduchu s vyhříváním nebo s hydratací.