Účet Čechů za brexit? Až 55 miliard a ztráta 40 tisíc pracovních míst | E15.cz

Účet Čechů za brexit? Až 55 miliard a ztráta 40 tisíc pracovních míst

Účet Čechů za brexit? Až 55 miliard a ztráta 40 tisíc pracovních míst
ZDROJ: Zetor

Jiří Liebreich

Konec března příštího roku bude zlomovým okamžikem nejen pro Brity, ale i pro kondici sedmadvaceti trhů zbylých zemí Evropské unie. Za blížící se brexit zaplatí i Češi – jednak poklesem HDP až o 1,1 procenta, tedy 55 miliard korun, a jednak ztrátou až čtyřiceti tisíc pracovních míst. Vyplývá to z analýzy České spořitelny.

„Vycházíme z předpokladu, že vývoz z Česka do Británie poklesne o pětinu, což sníží i investice firem. Nejvíce utrpí automobilový průmysl, padesátimiliardový roční vývoz aut do Británie totiž představuje desetinu veškerého vývozu automobilů,“ uvedl David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny. K nejpostiženějším exportérům se mají zařadit i ti vyvážející stroje a elektroniku.

Ročně Češi vyvezou do Británie zboží v hodnotě 210 miliard – tedy pět procent veškerých vývozů tvořících čtyři procenta HDP. Dalších 120 miliard ale vyvezou tuzemské podniky nepřímo – například autodíly do německých továren, které pak exportují hotové vozy na britské ostrovy.

„Reálná hodnota vývozu do Británie je tedy vyšší, podle našich výpočtů 330 miliard. I z toho odvozujeme možný pokles HDP,“ dodal Navrátil. Ačkoliv se může jevit vzniklá ztráta pracovních pozic jako negativní zpráva, podle Navrátila může ulevit přehřívajícímu se trhu práce.

Ačkoliv hodnota vyvezených automobilů z Česka do Británie mnohonásobně převyšuje hodnotu ostatního exportovaného zboží, podíl vývozu do Británie proti ostatním zemím je vyšší u jiných výrobků. Například téměř dvě třetiny všech fotografických přístrojů vyvezených z Česka směřují právě na ostrovy, následuje nikl s 54 procenty a cukrovinky s 25 procenty.

Česku se výrazně daří dohánět Západ, hodnotí prudký růst mezd ekonom Pertold

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy nejvíce ohrožuje český vývoz i nárůst administrativy. „Nové formuláře, neodhadnutelná délka celních formalit nebo zahlcenost a tím pádem pomalá rychlost britských úřadů patří k největším rizikům,“ řekl Prouza.

„Vedle automobilového průmyslu by byla v Česku nejvíce zasažena výroba strojů a elektroniky,“ zakončil hlavní ekonom Patria Finance David Bureš s tím, že by přísnější finanční podmínky na globálních trzích vedly k poklesu investic v celé české ekonomice.

Vyšší mzdy jsou nesmysl, Češi si je nezaslouží, řekl exprezident Klaus
Číšník si u mě vydělá 50 tisíc čistého. Bez praxe restauraci ani neotvírejte, říká šéfkuchař Kalina
Ochota jezdit do Anglie po brexitu dál klesne, říká ředitel skupiny C. S. Cargo Aleš Willert
Evropanů v Británii zůstává stále méně, obávají se brexitu

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud